Recension

Solskenslandet. Svensk film på 2000-taletSamtiden såsom i en spegel

FILMVETENSKAP I ”Noll tolerans” reflekteras vår skräck för internationell brottslighet. Den utmärkta antologin ”Solskenslandet” relaterar ny svensk film till händelser, tendenser och debatter i samtiden.

Under strecket
Publicerad
”Smala Sussie” 2003.  ”Noll tolerans” 1999. ”Terrorister” 2003. ”Saraband” 2003. ”Masjävlar” 2004.

”Smala Sussie” 2003. ”Noll tolerans” 1999. ”Terrorister” 2003. ”Saraband” 2003. ”Masjävlar” 2004.

Annons

Sakprosa

Samtida svensk film brukar inte stå högt i kurs inom filmforskningen i vårt land. Det finns nog flera förklaringar till det. Dels speglar det den svenska filmens låga konstnärliga status under senare decennier. Dels bottnar det i att filmvetenskapen är ett ungt akademiskt ämne med åtskilligt kvar att utforska i filmens tidigare historia. De senaste åren har vi dessutom sett en internationell trend med forskning kring tidig film runt sekelskiftet 1900, som har satt tydliga spår på svenska lärosäten.
Det är i det perspektivet något av en sensation när det nu ges ut en mer än 300-sidig filmvetenskaplig antologi med 14 uppsatser om de allra senaste årens svenska film, betitlad Solskenslandet. Svensk film på 2000-talet. De båda filmforskarna Erik Hedling och Ann-Kristin Wallengren är redaktörer och tillika författare till några av texterna, i sällskap med närmare dussinet andra filmforskare, alla med koppling till Lunds universitet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons