Annons

Sofia Lilly Jönsson:Samma förakt för narren gäller även för oss

Moses Pergament, tonsättare och kompositör
Moses Pergament, tonsättare och kompositör Foto: Owe Sjöblom
Publicerad

Vad är kritiken bra för? Varför skriver jag? Tja, jag skriver för brödfödan, som alla före mig. Det vilar en underlig kombination av status och skam över kritikeryrket. Egentligen är det ett konstnärligt yrke. Samma förakt och beundran som gäller för narren gäller för oss. Av lyssnare och artister blir man inte särskilt omtyckt, men alla vill att vi ska skriva om dem, och sanningen är att ingen företräder musikens intressen gentemot redaktionerna som vi musikkritiker. Vi sitter i samma båt som musikerna, fastän på olika platser.

Som tonåring fick jag vägledning av recensionerna att gå till skivaffären och be att få höra skivor som väckt mitt intresse. Då lade biträdet fram hörlurar på disken och där fick man stå och lyssna på alla spår, om man ville. Det är kritikernas förtjänst att jag upptäckte Elvis Costello, som senare skrev musik för stråkkvartett, vilket gjorde att jag började spela cello, och söka in på musiklinje… händelsekedjor som lett mig hit. Om det nu är bra eller dåligt, det är i alla fall som det är.

”Moses Pergament framstår som något av ett publicistiskt föredöme”

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons