Annons
X
Annons
X

Samma aktörer på nya arenor

FENOMEN Chefredaktörer gör det, politiker och nu även ­näringslivet – twittrar. Alla hackar de ner 140 tecken som kan läsas av hugade. Men är twitter en äkta maktfaktor eller en arena för en etablerad elit att sola sig i varandras glans?

Patrick Ekwall, Jan Helin, Sigge Eklund, Annika Lantz, Unni Drougge och Viggo Cavling.
Patrick Ekwall, Jan Helin, Sigge Eklund, Annika Lantz, Unni Drougge och Viggo Cavling. Foto: KRISTER LARSSON, URBAN ANDERSSON MFL.

Det twittras och bloggas ivrigare än någonsin. På senaste tiden till den grad att det på grund av överbelastning ofta är omöjligt att komma in, men så har också microbloggsajten twitter ökat med 1300 procent i USA det senaste året. Antalet användare beräknas vara minst sju miljoner och blir konstant fler. I Sverige är twitter att likna vid kidsens msn-chattande, men för medelålders. En kanal att på några rader dela med sig av stort och smått. Men syftet för avsändarna är minst sagt olika.

För medan författaren och it-strategen Sigge Eklund liknar twittrandet vid ”att sitta i ett fullt väntrum på psykakuten och hoppas att någon snart ska brista, go bananas, skita ner sig”, så rapporterar den internationella nyhetsbyrån AFP om det ökande användandet av sociala nätverk i den amerikanska kongressen och dess demokratiska betydelse. Sajten tweetcongress.org håller reda på vem som skickat mest och har flest ”followers” (senator John Mc Cain leder med över 106000 twitteranhängare).

Under rättegångar rapporteras det numera direkt från mobilen ut på bloggar och sociala nätverk, så var fallet under exempelvis Pirate bay-rättegången i Sverige, men nu handlar det om amerikanska rättegångar gällande våldsbrott, där direktrapporter sänds ut via mobiltelefoner och snabbt får spridning över nätet. Demokratisering hävdar vissa, medan andra talar om rättsröta och maktcentrering (där vissa har inflytelserika ”followers”).

Annons
X

Här hemma är Aftonbladets chefredaktör Jan Helin en av dem som fått störst genomslag på sitt ivriga knappande. Den 17 februari i år skrev han: ”Letar kompisar på twitter. Hittar inga. Har jag inga?”. Sedan dess har han funnit 178 han vill följa och 1330 stycken som i sin tur vill hänga på herr Helin. Senast har han twittrat om tidningens ”fattigblogg”, där en kvinna i bloggform delar med sig av hur det är att leva på socialbidragsnormen i en månad. Ett tilltag som DN:s Johan Croneman dömde ut i pappersprodukten. Helin kontrade snabbt på twitter: ”Har svarat DN om Cronemans koleriska utbrott om fattigbloggen. Twittersammanfattning: Han skriver bra, men har lite otur när han tänker”.

Anja Hirdman är medieforskare vid Stockholms universitet och hon menar att det på de digitala nätverken används en annan ton. Påhoppen är fler och det privata blir offentligt. Och twitter, som bygger på att människor ska välja att läsa vad just DU gör eller vill säga i realtid faller det sig naturligt att välkända människor har många ”prenumeranter” (Fredrik Virtanen 1595, Annika Lantz 2317, Britney Spears 704686, Björn Ranelid 111, Stephen Fry 55223, Mona Sahlin 1429).

Har makten bara fått fler arenor eller ger sociala medier plats för nya aktörer?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Vi ser en social exkludering, där de som inte har verktygen hålls utanför och de som är inne skapar fler arenor. Och vi ser också att tyckarkulturen just nu exploderar på nätet.

    –På internet råder också sämre källkritik och kravet på snabbhet garanterar inte alltid kvalitet.

    Kommer traditionella medier att slås ut?

    –Sannolikt inte, nya kanaler och influenser har hittills aldrig lyckats slå ut de traditionella mediekanalerna. Över tid är det väl troligt att de införlivas och verkar tillsammans, säger Anja Hirdman.

    Vi har också sett hur diskussioner som FRA-frågan eller Ipredlagen, får mängder av bloggare och twittrare att rasa. Och många av dagens kända ansikten är sprungna ur den digitala kulturen. Blondinbella, Alex Schulman och Katrin Zytomierska började alla som bloggare.

    –Internet och bloggvärlden är beroende av traditionella medier som i sin tur lider av kändismissbruk och tar med det som skrivs bara av den anledningen, säger författaren och debattören Maria-Pia Boëthius som bland annat talat på temat Makt och media på Södertörns högskola.

    –Och Alex Schulman blev stor först när han plockats upp av Aftonbladet. Även om 100 miljoner bloggare talar högt för varandra, har de ingenting att säga till om förrän någon väljer att lyssna, säger Maria-Pia Boëthius.

    Annons
    Annons
    X

    Patrick Ekwall, Jan Helin, Sigge Eklund, Annika Lantz, Unni Drougge och Viggo Cavling.

    Foto: KRISTER LARSSON, URBAN ANDERSSON MFL. Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X