X
Annons
X
Recension

”Tidsresa / Áigemátki” Samisk erfarenhet bortom renar och schamaner

När en grupp samiska konstnärer visades på Documenta i Kassel 2017 väcktes ett yrvaket intresse för konst från hela Sápmi. Att det just nu i Stockholm pågår två samlingsutställningar med samisk konst är mindre en tillfällighet än ett tecken i tiden.

Britta Marakatt-Labba, ”Flygande nåjder”, 1985. Yllebroderi på linneväv. Foto: Jean-Baptiste Béranger
Läs mer om Vårens konstutställningar 2019

Båda utställningarna kommer från Norge och har visats på andra institutioner. Den på Tensta konsthall har de på sin tid mycket uppmärksammade aktionerna mot byggandet av ett vattenkraftverk i Altaälven som övergripande tema. Ett så specifikt tema saknas på Edsvik konsthalls utställning, även om samtliga medverkande konstnärer anknyter till samiska traditioner och tar upp förväntade motivområden.

Jodå, nog finns här schamaner, renar och snöiga vidder. Men också, naturligtvis, verk som pekar på kolonialismen och exploateringen av naturresurser. Mest märkbart i de mer politiskt explicita verken av Anders Sunna och Britta Marakatt-Labba, som ju båda helt nyligen var representerade i "Med framtiden bakom oss – Modernautställningen 2018" på Moderna museet.

Britta Marakatt-Labba, ”Flygande nåjder”, 1985. Yllebroderi på linneväv.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 5

Per Isak Juuso, ”Reahpen med wi­fi”, installationsvy på Edsvik konsthall.

Foto: Edsvik konsthall Bild 2 av 5

Victoria Andersson, ”Under ytan”, broderi.

Foto: Edsvik konsthall Bild 3 av 5

Geir Tore Holm och Søssa Jørgensen: ”Holsbekken (RGB)”, 2018. Installationsvy på Tensta konsthall

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 4 av 5

Britta Marakatt-Labba, ”Mardröm”, 1986. Yllebroderi på linneväv.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X