X
Annons
X

Samhällskunskap får inte dölja bristerna

De flesta verkar glädjas åt att svenska åttondeklassare är duktiga på samhälls- och demokratifrågor, men det höjs också varnande röster för att det inte får skymma de stora problem som skolan fortfarande brottas med.

Pontus Braunerhjelm, professor vid KTH i Stockholm, välkomnar beskedet att svenska elever är bra på samhällskunskap, men påpekar att det inte får dölja övriga brister i skolan. Arkivbild
Pontus Braunerhjelm, professor vid KTH i Stockholm, välkomnar beskedet att svenska elever är bra på samhällskunskap, men påpekar att det inte får dölja övriga brister i skolan. Arkivbild

– Den här undersökningen refererar till viktiga områden, men det kan inte på något sätt kompensera för de svagheter som redovisats i Pisa och PIAC (OECD:s kunskapsmätningar bland skolungdomar respektive vuxna). Det är ett glädjande besked, men allra viktigast är att vi stärker oss i de basämnen som undersöks i Pisa, säger Pontus Braunerhjelm, professor vid KTH i Stockholm och huvudsekretare i förra regeringens globaliseringsråd.

Pontus Braunerhjelm, professor vid KTH i Stockholm, välkomnar beskedet att svenska elever är bra på samhällskunskap, men påpekar att det inte får dölja övriga brister i skolan. Arkivbild

Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X