Annons
X
Annons
X
Film
Recension

Sameblod Sameblod – briljant skildring av hur förtryck fungerar

Genom att skildra en samisk flicka som på 30-talet tar avstånd från det samiska blir Amanda Kernells film om ett koloniserat urfolk desto starkare.

Lene Cecilia Sparrok gör en storartad skådespelardebut i ”Sameblod”. Precis som den mer rutinerade Maj-Doris Rimpi gestaltar hon med stor pricksäkerhet Elle Marjas envetna strävan bort från de begränsningar som samtiden satt för samer.
Lene Cecilia Sparrok gör en storartad skådespelardebut i ”Sameblod”. Precis som den mer rutinerade Maj-Doris Rimpi gestaltar hon med stor pricksäkerhet Elle Marjas envetna strävan bort från de begränsningar som samtiden satt för samer. Foto: Sophia Olsson/Nordisk Film
Biovåren 2017

Sameblod

Regi
Amanda Kernell
Genre
Drama
Manus
Amanda Kernell
Medverkande
Hanna Alström, Katarina Blind, Julius Fleischanderl, Maj-Doris Rimpi, Olle Sarri
Längd
1 tim 50 min

Från 11 år.

Betyg: 5 av 6

Elle Marja ordnar den grå locken så att den ligger över örat. Under sammanbiten tystnad betraktar hon rutinmässigt sin spegelbild. Det är så mycket styrka och integritet i den tysta monologen framför oss. Ensamheten far ylande runt där bakom stenansiktet och stångar sig förgäves mot dess hårda yta.

”Sameblod” är i mångt och mycket just en enmansakt, uppburen av två kvinnors fantastiska rollprestationer. Maj-Doris Rimpi, slöjdare och konstnär som på 1970-talet startade det som i dag är Giron Sámi Teáhter, spelar den äldre versionen av Elle Marja, debutanten Lene Cecilia Sparrok den yngre.

Filmen, som tar sitt avstamp i Amanda Kernells kortfilm ”Stoerre Vaerie” (Norra Storfjället), skildrar Elle Marjas flykt från hembygden till den hägrande universitetsstaden i söder. Men det hon lämnar bakom sig är mer än en plats i Lappland. Det är tidigt 1930-tal och den svenska rasbiologin har ännu inte börjat tappa mark. Man lever i villfarelsen att mänsklighetens utveckling hör samman med att raser inte bör blandas. Staten skiljer även på samer och samer – de renskötande räknas som ”riktiga” och får gå i särskilda nomadskolor för att man menar att de annars riskerar att assimileras och dö ut.

Annons
X

I en sådan går Elle Marja och hennes lillasyster Njenna (Mia Sparrok). Trots rädslan för att den samiska kulturen ska smälta samman med den svenska blir de där berövade sitt eget språk. Frökens linjal viner över fingrarna när de talar sydsamiska, men smärtan är ändå inget mot kamerablixtarnas piskrapp över deras nakna kroppar när rasbiologerna från Uppsala kommer upp för att fotografera dem och mäta deras skallar.

Både Lene Cecilia Sparrok och Maj-Doris Rimpi är fenomenala.

Njenna stretar tyst emot, längtar hem, fortsätter tala sitt språk, medan Elle Marjas sätt att undkomma förtrycket är att göra allt som inte förväntas av en same. Hon vill bli lärarinna, men får veta att det inte är tänkt att samer ska kunna läsa vidare utan är ämnade att ta hand om renar. Hon fingrar på frökens tunna bomullsklänning som hänger där på tork, drar på sig den och smyger iväg på dans. När hon hör en av lumparkillarna på dansbanan tala om Uppsala närmar hon sig honom, fast besluten om att på något vis ta sig universitetsstaden.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Både Lene Cecilia Sparrok och Maj-Doris Rimpi är fenomenala på att gestalta Elle Marjas envetna strävan efter något annat. Inte för en sekund tillåter de sin rollfigur att tvivla. Elle Marja skrubbar bort ”lukten av same” i den kalla fjällsjön, börjar kalla sig Christina, bränner sin kolt på tågstationen på väg söderut och som vuxen upprepar hon gång på gång sitt avståndstagande från sitt folk: ”De stjäl och de ljuger.”

    I öppningsscenen tvingar hennes son (Olle Sarri) sin mor att följa med på Njennas begravning. Elle Marja sitter för sig själv på kyrkkaffet, vänder bort blicken. Hennes överlevnadsstrategi är ett enormt svek, men det blir så tydligt där i församlingshemmet att förlusten är hennes egen. En släkting konfronterar henne lågmält i kyrkan, frågar henne varför hon aldrig kom tillbaka när Njenna levde. ”Varje år märkte hon dina renar. Hon sparade hjorden åt dig.” Elle Marja skakar på huvudet, säger att hon inte förstår språket.

    ”Sameblod” tar sitt avstamp i Amanda Kernells kortfilm ”Stoerre Vaerie” (Norra Storfjället) som fram till 19 juni 2017 kan ses på SVT Play. Maj-Doris Rimpi spelar samma roll, men mittenpartiet med den yngre versionen av Elle Marja är bara med i långfilmen. Foto: Sophia Olsson/Nordisk Film

    I texten ”Sápmi blöder fortfarande” i SvD:s kulturmagasin berättar författaren Ann-Helén Laestadius om den tunga ryggsäck som generationer av samer allt sedan koloniseringen burit runt på. Och jag minns min egen uppväxt i södra Norrlands inland och fjälltrakter under 1980-talet och hur mina samiska vänner aldrig talade om sitt ursprung med oss som inte var samer.

    Men i dag ser jag hur deras namn dyker upp i sametinget. Jag hör hur deras röster har hittat styrka i takt med att ortsnamnsskyltar runt om i Jämtland står på både svenska och sydsamiska, även om det är lång väg kvar att vandra – Sverige har till exempel inte, till skillnad från Norge, godkänt ILO:s konvention nr 169, den viktigaste internationella konventionen om urfolks rättigheter.

    Bara en person med djup inblick i Sápmi, och det tunga ok som dess folk tvingats bära allt sedan koloniseringen, kan göra en film om samer där huvudpersonen tar avstånd från det samiska. Häri ligger det fullkomligt briljanta i Amanda Kernells regissörskap. För det som förtryck leder till är inte främst att skapa revolutionärer, utan att beröva människor deras självkänsla.

    Se ”Stoerre Vaerie”

    Kortfilmen som ”Sameblod” bygger på finns på SVT Play.

    Annons

    Lene Cecilia Sparrok gör en storartad skådespelardebut i ”Sameblod”. Precis som den mer rutinerade Maj-Doris Rimpi gestaltar hon med stor pricksäkerhet Elle Marjas envetna strävan bort från de begränsningar som samtiden satt för samer.

    Foto: Sophia Olsson/Nordisk Film Bild 1 av 2

    ”Sameblod” tar sitt avstamp i Amanda Kernells kortfilm ”Stoerre Vaerie” (Norra Storfjället) som fram till 19 juni 2017 kan ses på SVT Play. Maj-Doris Rimpi spelar samma roll, men mittenpartiet med den yngre versionen av Elle Marja är bara med i långfilmen.

    Foto: Sophia Olsson/Nordisk Film Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X