Annons

”Salongsmåleri?!”Salongskonsten väckt ur sin törnrosasömn

Julius Kronberg, ”Insomnad”, olja på duk, 1883.
Julius Kronberg, ”Insomnad”, olja på duk, 1883. Foto: Jean-Baptiste Béranger/ Waldemarsudde

Mycket nakna damer, minst lika många små änglar och några blomster på det, alltsammans serverat i tung guldram. Så ser nidbilden av det sena 1800-talets förmoderna konst ut. Är den sann? Dan Backman faller för ett förföriskt och virtuost måleri på Waldemarsudde.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Waldemarsudde har i utställningarna "Symbolism och dekadens" och ”Ljusets magi” lyft fram konstriktningar och konstnärskap från andra halvan av 1800-talet som delvis fallit i glömska. Det är ett ambitiöst initiativ som nu följs av en utställning om det svårdefinierade konstbegreppet salongsmåleri.

Utställningens curatorer, Anna Meister och Karin Sidén, har adderat både ett frågetecken och ett utropstecken till titeln. Frågetecknet finns där för att markera att det rör sig om en, som Sidén skriver i katalogen, "konsthistorisk efterhandskonstruktion", syftande på det slags akademiskt historiserande och färggrant dekorativa konst som ställdes ut på den årliga Salon de Paris, konstsalongen i Paris.

Julius Kronberg, ”Våren, Sommaren, Hösten. Triptyk”, olja på duk, 1882.

Foto: Waldemarsudde Bild 1 av 3

Mårten Eskil Winge, "Kraka", olja på duk, 1862.

Foto: Waldemarsudde Bild 2 av 3

Miss Aniela, ”Migration Season”, digitalt fotografi på papper, 2012.

Foto: Miss Aniela / Waldemarsudde Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons