Recension

Christinas resaSällsynt möte av uttryck

Under strecket
Publicerad
Annons

Resan började i Uppsala, den kommer passande nog att avslutas i Rom om ungefär ett år. Föreställningen ”Christinas resa”, som fick sin Stockholmspremiär i tisdags, är vävd kring musik som genljöd i drottning Kristinas kosmopolitiska 1600-tal, men det är delvis även en dansföreställning med överledningar av en recitatör. Mycket löst binds musiken samman av bland annat brev och ögonvittnesskildringar lästa av Björn Granath, vars fria rörelse mellan olika språk i sig ger en smak av miljöerna.

Det är ett ovanligt möte av uttryck, om än inte en djupare sammansmältning av dem då det musikaliska - och trots allt konsertlika - ändå förblir brännpunkten. Nyligen kom också ”Christinas resa”, symptomatiskt nog, på en alldeles utmärkt cd (Caprice). Och på sätt och vis liknar sopranen Susanne Rydéns tematisering av
sällan hörd 1600-talsmusik de idéer countertenoren Andreas Scholl hade med sin senaste skiva ”Arcadia” - med italiensk musik från tidigt 1700-tal länkad till vår abdikerade drottning genom Accademia dell”Arcadia i Rom.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons