Sällsynt charmig vattenvarelse

Sportig på vägen och snabb i vattnet? Kanske inte, men så stod det i reklamen. Tyska Amphicar är en charmig amfibiebil från 1960-talet som numera är en sällsynt syn. Men i Götene finns tre exemplar.

Under strecket
Publicerad

Den ser ut som en liten sportvagn från 1960-talet med kort hjulbas och hög markfrigång. Karossen är gjord som en balja och undertill finns en bottenplugg.

Foto: CHRISTER OLOFSSON

Amphicaren bär typiska 1960-talsdrag och ser ut som en liten sportvagn. Fast med kort hjulbas, hög markfrigång och två propellrar baktill. Karossen är gjord som en balja och dörrarna har extra handtag på insidan för att säkra mot vattenläckage.

Foto: CHRISTER OLOFSSON

I Sverige salufördes bilen med orden ”säker och snabb på land och till sjöss” och beskrevs som en elegant sportcabriolet med goda vägegenskaper som på land var god för 120 kilometer i timmen. I sjön sades den vara en komfortabel, lyxutrustad motorbåt som kunde göra upp till åtta knop.

Foto: CHRISTER OLOFSSON

”Att ligga på landsvägen i 100 kilometer i timmen är inga problem. Men en Amphicar är som en gammal folkvagn, vinglar lite och man sitter lika illa. Och inte gör den åtta knop utan snarare hälften. När man har tagit ett dopp med den måste man tänka på att bromsarna fungerar dåligt”, säger Klas Andersson.

Foto: CHRISTER OLOFSSON

”Den är ganska välutrustad för att vara en liten bil från tidigt 1960-tal. Den har bland annat klocka, automatiska blinkers och solskydd med sminkspegel”, säger Hans Johansson som också äger en Amphicar.

Foto: CHRISTER OLOFSSON

”Jag kör mycket i vatten. Annars är det ingen idé att ha en Amphicar. Men jag undviker saltvatten eftersom bilen lätt rostar. Fast det gör den ändå”, säger Klas Andersson.

Foto: CHRISTER OLOFSSON
Foto: CHRISTER OLOFSSON
Foto: CHRISTER OLOFSSON
Foto: CHRISTER OLOFSSON
Foto: CHRISTER OLOFSSON
Annons

**Den väcker **helt klart uppståndelse. Varje gång en Amphicar syns på vägar eller i vatten stirrar folk och pekar. De fotograferar bilen och ställer frågor.

– Många undrar om den verkligen flyter och om jag har byggt den själv. Om jag fick en krona för varje foto skulle jag aldrig behöva jobba mer, konstaterar Klas Andersson i sitt röda ekipage.

Annons
Annons
Annons