Sälj ut folkhemmet!

Under strecket
Publicerad
Annons

Ikeas katalog har enligt den brittiska tidningen The Times fyra gånger så stor upplaga som Bibeln. Det är något att tänka på för socialdemokraterna som i många år försökte exportera folkhemstanken till andra länder runt om vår jord. Bokhyllan Billy har nämligen blivit en större exportsuccé än utrikespolitiken Sten.
Men det finns folkhemsprodukter som inte slagit igenom ens på den inhemska marknaden. Telefonen Björn lyckades inte, ens efter en prissänkning från 85 till 30 kronor jämnt, vinna några större marknadsandelar. Säljsuccén har även uteblivit för digital-tv-mottagaren Marita. Skolväskan Ingegerd fick returneras när den visade sig sakna innehåll. Skolbarnen fick mobiltelefonen Thomas i utbyte.
Laxermedlet Lars stoppade upp verksamheten ännu mer och drogs tillbaka av läkemedelsverket. Tandprotesen Anna försökte man sälja på den svarta marknaden med hjälp av en jingel från Dr Alban. Ingen succé. 3G-telefonen Bosse fick dras tillbaka när de överdrivna tillväxtprognoserna inte infriades. Av
terrängcykeln Göran fick man alltför många returer på grund av skeva hjul och deformerade framgafflar. Fotbollen Thomas såldes till Bålstapolisens korplag, men det visade sig sedermera att adressaten inte existerade.
En succé, däremot, blev hyresrätten Lars-Erik som ombildades till bostadsrätt och tack vare bostadsbristen kunde säljas till överpris på Stockholms kraftigt överhettade bostadsmarknad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons