Annons
X
Annons
X
Konst
Recension

Carl Hammoud, The Stumble Sakliga, gåtfulla och alldeles tysta stolar

Carl Hammoud har länge fascinerats av människotomma interiörer och bröten av möbler. Den välavvägda ljussättningen ger målningarna en speciell laddning, som om det synliga icke är vad det synes vara.

Carl Hammoud, ”Stumble #1”, 2017, olja på duk (detalj).
Carl Hammoud, ”Stumble #1”, 2017, olja på duk (detalj). Foto: Galleri Magnus Karlsson
Vårens konstutställningar 2017

Carl Hammoud, The Stumble

Genre
Måleri
Var
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12

TOM 7 maj

I SVT:s ”Konstnärsdrömmen”, den lättsamt underhållande serien där tio deltagare tävlade om titeln Sveriges bästa amatörkonstnär, var en av uppgifterna att avbilda en hög med oregelbundet och på höjden staplade stolar.

Det gick sådär.

Stäng

KULTURCHEFENS NYHETSBREV – veckans viktigaste kulturtexter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Carl Hammoud har gjort samma sak, flera gånger om, och visar på sin femte utställning hos Magnus Karlsson nio nya målningar som elegant varierar detta motiv.

    Annons
    X

    Tillkomsthistorien är lite omständlig och börjar med målningen "The protest", tillkommen 2013 och visad samma år. Den tvådelade bilden visar just en snårig hög med stålrörsstolar, med sits och rygg av trä. Sådana man har kunnat hitta i de deppigt snygga kontors- och arkivinteriörer som Hammoud gärna målat.

    Carl Hammoud, ”Stumble #8”, 2017, olja på duk. Foto: Galleri Magnus Karlsson

    I somras lånades den ut till inspelningen av Ruben Östlunds kommande film ”The square” med anknytning till konstvärlden. Filmens scenograf lät bygga en verklig stolshög, baserad på målningen. En replik som Hammoud i sin tur fotograferat och använt som förlaga till nio nya målningar. Att han själv använt ett foto som förlaga för den ursprungliga målningen blir ytterligare ett lager att applicera på förståelsen av verket.

    Eller inte. Carl Hammoud är en teoretiskt lagd konstnär och som betraktare kan man, som konstnären själv, fundera över upprepningens betydelse och den händelsekedja som lett fram till bilderna.

    Men det går naturligtvis lika bra att kliva in i galleriet och bilderna, och förutsättningslöst beundra det lika skickliga som vackert valörrika måleriet. Se hur figurationen blir till en abstrakt koreografi: ett snår av slingrigt dansande träplattor och stålrörsben.

    Det är sakliga, gåtfulla och alldeles tysta bilder. Den exakta avbildningen och den välavvägda ljussättningen gör dem nästan surrealistiska, som om det synliga icke är vad det synes vara. Lite som Konrad Klaphecks berömda skrivmaskin.

    Carl Hammouds utställning är liten och torrt sparsmakad, på gränsen till att bli tråkig, men blir till en laddad pusselbit i ett intressant konstnärskap.

    Carl Hammoud, ”Stumble #3”, 2017, olja på duk. Foto: Galleri Magnus Karlsson
    Annons
    Annons
    X

    Carl Hammoud, ”Stumble #1”, 2017, olja på duk (detalj).

    Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 3

    Carl Hammoud, ”Stumble #8”, 2017, olja på duk.

    Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 3

    Carl Hammoud, ”Stumble #3”, 2017, olja på duk.

    Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 3 av 3
    Annons
    X
    Annons
    X