”Säkerheten är hotad i t-banan”

Medan toppolitiker idag firar tunnelbanans 60-årsdag vittnar personalen om grova missförhållanden. Underbemanning tvingar personalen till övertid och skapar allvarliga säkerhetsbrister. ”Vi lever på hoppet att inget händer”, säger en av bolagets trafikledare.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Carolin Evander, Sekos talesman för förare och trafikledare, och Jan Melakoski, ordförande för Sekos Klubb 120, har fått nog av MTR:s personalpolicy.

Carolin Evander, Sekos talesman för förare och trafikledare, och Jan Melakoski, ordförande för Sekos Klubb 120, har fått nog av MTR:s personalpolicy.

Foto: LARS PEHRSON
Annons

För en vecka sedan, mellan fredag och lördag, fattades tjugofyra förare när tunnelbanan gick in i nattrafik. Av de tre trafik- ledningsbilar som alltid måste vara i beredskap vid händelse av en olycka, rullade vid samma tidpunkt bara en.

– Vi ska kunna ha personal på plats inom tio minuter för att assistera föraren vid olyckor, men det går ju inte om det inte finns några bilar. Konsekvenserna beror ju på vad som sker, men nu lever man på hoppet att inget händer, säger en trafikledare som inte vill framträda med sitt namn.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons