X
Annons
X
Recension

Theatron Sagolika solister och symfoniker i slagverkskonsert

Alondra de la Parra dirigerar i Berwaldhallen. Foto: alondradelaparra.com
Läs mer om Musikveckan med SvD

Mexikanska dirigenten Alondra de la Parra satte tonen för denna klangligt exotiska fredagskonsert där verk av Leonard Bernstein, Heitor Villa-Lobos och Tobias Broström garanterade hög feelgoodfaktor. Den senare levererar musik som är lagom lätt att ta till sig. Helt i tidens degenerativa anda där tyvärr endast få tonsättare, som exempelvis Kaija Saariaho, avviker med genuint och originellt komponerande. Nu framfördes Broströms andra slagverkskonsert, ”Theatron” (skådeplats, auditorium) skriven för slagverksduon Malleus Incus (Hammaren Städet) bestående av Johan Bridger och Patrick Raab. Den sambeställdes av Dresdner Philharmonie, som uruppförde den i maj 2015, och av symfoniorkestrarna vid NorrlandsOperan, samt i Gävle och Helsingborg vilka gav verket hösten 2015.

Tyngdpunkten ligger som sig bör på solisterna, vilka trakterar varsin marimba, men även vibrafon, samt mer exotiska instrument som dobaci, crotales, gongar och waterphone. Med tresatsighet, exponering av materialet i första satsen, samt dialog mellan instrument lutar sig verket mot traditionen. Inte fel, men en del grepp kändes rätt slitna.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X