Annons

Sagans värld slår rot på scen

**SCENVÅR **När Birgitta Egerbladh och ensemblen repeterar familjeföreställningen ”I blåbärsskogen” är det som ett fysiskt trädgårdsarbete. I Elsa Beskows visuella sagovärld hittar de också berättelsen om ett svunnet Sverige.

Under strecket
Publicerad

I blåbärsskogen. Regi Birgitta Egerbladh

Foto: LARS PEHRSONBild 1 av 3

Precis som Elsa Beskows sagor är ”I blåbärsskogen” starkt visuell, scenografin bygger på hennes kända sagobildvärld i både rekvisita och stora projektioner.

Foto: LARS PEHRSONBild 2 av 3
Bild 3 av 3

Hon sitter på golvet och lyfter en docka, upp och ner. ”Lilla syster, du kan inte gå”, säger hon tyst. Släpper dockan. Som ramlar. Hon lägger dockan i docksängen, intar själv samma ställning. Bredvid pågår ett ordlöst kafferep. Dock-kaffekoppar flyttas fram och tillbaka, upp till mun, ner på golvet, in och ut under en sockerlåda.

På tvärs marscherar ett Tomtebobarn – eller är det kanske en Tomtebovuxen? – som en myndig vakt, och i ett hörn prövas relationen till en nalle: överraska, trösta, stampa på, och lämna. Så kommer en kantarell balanserande sin stora, gula, granna hatt. Han hittar en vaggande tillbakalutad gång och brister ut i ”Redemption song”.

Annons
Annons
Annons