X
Annons
X

Sagans värld slår rot på scen

**SCENVÅR **När Birgitta Egerbladh och ensemblen repeterar familjeföreställningen "I blåbärsskogen" är det som ett fysiskt trädgårdsarbete. I Elsa Beskows visuella sagovärld hittar de också berättelsen om ett svunnet Sverige.

Hon sitter på golvet och lyfter en docka, upp och ner. "Lilla syster, du kan inte gå", säger hon tyst. Släpper dockan. Som ramlar. Hon lägger dockan i docksängen, intar själv samma ställning. Bredvid pågår ett ordlöst kafferep. Dock-kaffekoppar flyttas fram och tillbaka, upp till mun, ner på golvet, in och ut under en sockerlåda.

På tvärs marscherar ett Tomtebobarn – eller är det kanske en Tomtebovuxen? – som en myndig vakt, och i ett hörn prövas relationen till en nalle: överraska, trösta, stampa på, och lämna. Så kommer en kantarell balanserande sin stora, gula, granna hatt. Han hittar en vaggande tillbakalutad gång och brister ut i "Redemption song".

I blåbärsskogen. Regi Birgitta Egerbladh

Foto: LARS PEHRSON Bild 1 av 3

Precis som Elsa Beskows sagor är ”I blåbärsskogen” starkt visuell, scenografin bygger på hennes kända sagobildvärld i både rekvisita och stora projektioner.

Foto: LARS PEHRSON Bild 2 av 3
Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X