Annons
X
Annons
X

Säg det med kläderna

Slips eller inte blev frågan i vintras när självaste Börje Ekholm presenterade Investors bokslut med uppknäppt skjortkrage. Från SEB förkunnade Annika Falkengren att där har minsann ingen slips längre, och det från en chef som gärna klär sig i kofta. Betyder det att man kan ha på sig vad som helst på jobbet? Nej, kläder är kommunikation, och ju högre upp i hierarkin, desto viktigare är det hur du klär dig.

Sociologen Lars Holmberg föreläser bland annat om hur man kommunicerar makt med sitt yttre.
Sociologen Lars Holmberg föreläser bland annat om hur man kommunicerar makt med sitt yttre. Foto: THERESE JAHNSON

VÄLKLÄTT

Första dagen på nya jobbet och vi är nog många som stått och stirrat på kläderna i garderoben. Inte för strikt, inte för uppklätt, inte för tråkigt, men absolut inte för festligt. Hel och ren, ja visst, men vi vet alla att det inte riktigt räcker till. Det spelar ingen roll om favoritjeansen är aldrig så rena, och helt utan hål. På vissa arbetsplatser funkar de inte. På andra är kostym precis lika fel.

– Kläder är viktigt. De signalerar respekt för kunden, och första dagen är det nog bra att försöka smälta in, säger Monika Elling, själv klädd i en vacker orangeröd kavaj och en färgstark sjal. ”Smälter in” är inte det första man tänker när man ser Monika Elling, men så är hon också vd för bemanningsföretaget Poolia, och som chef gäller lite andra regler – men mer om det strax.

Det Monika Elling pratar om är företagets konsulter. Uthyrd personal som upplever den där första dagen på jobbet betydligt oftare än vi andra. Poolia uppmanar sina anställda att ta seden dit de kommer. Rådet är att klä sig i sina finaste vardagskläder första dagen, och sedan anpassa sig dag nummer två.

Annons
X

– Det är självklart individens kompetens som är det viktigaste. Men man ska inte underskatta det första intrycket och att kläder sänder signaler om vad man kan, säger Monika Elling och lägger till en lärdom vi fick med oss ungefär samtidigt som att man ska vara hel och ren – man ska klä sig så man trivs.

Vinterns slipsdebatt har inte handlat så mycket om trivsel, utan snarare varit ett uttryck för att vi lever i en tid av förändring. En tid där vi dagligen matas med bilder på vad olika kändisar har på sig, där bloggare kan göra sig ett namn på att lägga upp ”dagens outfit” på nätet, och där modevetenskap har fått en egen institution på universitetet. Det finns modetidningar för män, dokusåpor där vi får följa aspirerande designers, och så alla dessa märken. På väskor, klockor, solglasögon, jeans. Om vi svenskar tidigare nöjde oss med kläder från de stora kedjorna som Lindex, H & M och Kapp-Ahl, finns idag ett utbud som kan göra den mest stilsäkre rådvill. Ett faktum som Lars Holmberg märker av. Han är sociolog från Uppsala universitet och har på senare tid märkt ett allt större sug från näringslivet efter hans föreläsningar om klädernas språk och hur man kommunicerar makt med sitt yttre.

– Vi har sett en otrolig förändring med ett genombrott i klädintresset i alla läger. Sverige är inte längre ett homogent land fullt med lagom-svenskar. Vi går mot ett tydligare klassamhälle, med större inkomstskillnader och där det är viktigt att markera sin sociala position, säger Lars Holmberg och förklarar att det enklast görs med den egna garderoben. Inte minst i kristider, när man kanske inte har råd att renovera köket igen, och skjuter upp köpet av en ny bil.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    En annan stor skillnad enligt sociologen Lars Holmberg är att vi i Sverige med alla våra stora verkstadskoncerner, tidigare haft en chefstyp han kallar ”tekniska direktörer”. Män som knappast satt sitt yttre högt upp på intresselistan. Idag ser vi allt oftare en ny typ av vd. Yngre, mer klädmedveten, och åtminstone ibland kvinna. Förhoppningsvis med insikten att kläder är kommunikation, för enligt Lars Holmberg är det extra viktigt vad man har på sig som chef.

    – En ledare som har alltför spektakulär klädsel tar lätt bort fokus från budskapet. Ska man berätta om neddragningar kanske det är läge att lämna den grälla slipsen eller de färgglada sockorna hemma, annars blir det lätt fel, säger han och förklarar att det är viktigt att man visar självförtroende och utstrålar stabilitet med sin klädsel. Det ska också synas vem som är chef i en grupp, gärna genom val av kvalitetstyger eller att kläderna är välsittande.

    – Ledarskap handlar mer om yta än man vill att det ska göra. Det är bra om man tar till sig det som chef. Jobbet är att leda, och då måste man använda alla tillgängliga medel.

    Lars Holmberg tar just Poolias vd Monika Elling som exempel på en chef som klär sig bra. Han menar att det kan vara svårare för kvinnor att hitta rätt. De har större frihet än männen, men också färre förebilder. Monika Elling själv säger att hon kommer ihåg att hon blev förvånad första gången hon såg Annika Falkengren i en kofta.

    – Det var en väldigt vacker kofta, men det var ingen i bankvärlden som hade det tidigare. Nu är det ok, så där har hon verkligen fungerat som en förebild och flyttat gränser, säger Elling. Hon håller i viss mån med Lars Holmberg om att kläderna är viktiga som chef.

    – Ju högre upp du kommer i en organisation, desto fler första möten har du. Det handlar självklart även om handslag och kroppsspråk, men du är företagets ansikte och kan inte klä dig hur som helst, säger Monika Elling. Själv har hon alltid mörkblått eller vitt på sig när hon presenterar Poolias delårsrapporter. En kvarleva från när hon själv arbetade i bankvärlden, och så känner hon sig bekväm i färgerna.

    En annan klädintresserad chef, och en som tror på att anpassa kläderna efter situationen, är butikskedjan Clas Ohlsons vd, Klas Balkow. Han har slips vid bolagsrapporter, men går ofta utan på kontoret. Är han på en butiksöppning bär han butikskläder som all annan personal.

    – Jag har nog aldrig funderat över om man kan visa vem man är som är chef med hjälp av kläderna, men man är naiv om man inte tror att ens uttryck sänder ut några signaler, säger Klas Balkow – för dagen utan slips. Ett plagg som han för övrigt plockade av de anställda i butiken när han började på Clas Ohlson.

    – Det var ett önskemål från personalen att slippa slipsen. De tyckte inte att det var bekvämt. Vi letade efter en klädkod som inte var för strikt, men som signalerade service, säger Klas Balkow som håller med om att det hänt mycket på klädfronten de senaste åren. Han säger att utbudet blivit större och att den svenske mannen generellt har blivit mycket mer medveten, vilket självklart återspeglar sig i näringslivet.

    – När jag började på Procter&Gamble i början på 90-talet fanns det en väldigt strikt klädkod. Det skulle vara mörk kostym och vit eller ljusblå skjorta. Strumporna skulle gå upp till knät. Så var det då, säger Klas Balkow och lägger till att han tycker att det är kul att det är mindre formellt idag.

    – Vem hade trott för ett antal år sedan att det skulle vara okej med färgglada strumpor? Jag har det själv ibland. Jag tycker det är positivt att man kan få ta ut svängarna lite.

    I Sverige är det idag väldigt få bolag som har en klädkod på kontoren, det skulle i så fall vara i bankvärlden. För trots Annika Falkengrens uttalande om att ingen bär slips, så är bankerna fortfarande rätt konservativa. I höstas fick Handelsbanken Capital Markets uppmärksamhet när aktiechefen för Norden, Per Elcar, i ett internmejl krävde att de anställda skulle ha ”
    proper attire”, vilket innebar skjorta eller blus och vårdade byxor. Jeans och sneakers skulle lämnas hemma.

    Ett steg längre gick den schweiziska storbanken UBS som förra vintern skickade ut en 43-sidors kläd- och uppförandekod till de anställda. I den stod att män skulle avhålla sig från att färga håret, något kvinnor gärna fick göra, men de var å andra sidan tvungna att hålla efter utväxten. Männens underkläder skulle vara av god kvalitet, och kvinnors make up diskret.

    Schweizisk noggrannhet, eller en annan kultur? Clas Ohlsons vd skrattar när han hör exemplen.

    – Det är klart att det finns stora kulturskillnader inom näringslivet. För italienarna är det mycket puts och stuns på fjädrarna, och i England kör de sin kritstrecksrandiga stil, säger Klas Balkow, som tycker att även det svenska näringslivet har hög modegrad.

    Att de omdiskuterade vita tubsockorna numera lyser med sin frånvaro är vi nog många som är tacksamma för, och även sociologen Lars Holmberg håller med om att vi svenskar blivit mer välklädda. Med två undantag:

    – Ytterplaggen. De har ofta alldeles för dålig kvalitet. Sedan har svenska chefer i regel för stora kostymer. De allra flesta kulle behöva gå ner en storlek.

    Och så var det där med slipsen. Vad säger Lars Holmberg om den?

    – Det där är bara en tillfällig grej, den kommer snart åka på igen. Det blir dessutom märkligt när man ser bilder på Ericssons styrelse och så står alla där med uppknäppt skjorta. Internationellt sett använder man slips, och svenskar är knappast så trendledande att vi kan ändra på det.

    Stilsäkrast i näringslivet

    Annons
    Annons
    X

    Sociologen Lars Holmberg föreläser bland annat om hur man kommunicerar makt med sitt yttre.

    Foto: THERESE JAHNSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X