Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Saabs fascinerande historia fick sin tid

I veckan drog den igång – Saabrättegången: Alla de välbekanta ansiktena från Saabledningen satt nu i tingsrätten i Vänersborg, där jag satt med och bevakade.

Saab-konkursen
Kinesiska Nevs har i dag ungefär lika många anställda på utvecklingsavdelningen som det var på Saabtiden i Trollhättan. Bilden till höger: Jonas Fröbergs ”Lilla Grå”, en Saab 96 från 1962.
Kinesiska Nevs har i dag ungefär lika många anställda på utvecklingsavdelningen som det var på Saabtiden i Trollhättan. Bilden till höger: Jonas Fröbergs ”Lilla Grå”, en Saab 96 från 1962. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Joakim Ståhl

Rättegångens genomgående tema är Saab Automobiles enorma kris: Våren 2011 kämpade man som besatta för att rädda ett bilbolag med nära en miljard kronor i obetalda skulder, ett GM som gjorde allt för att sänka dem och en låst ägarsituation där den ryske bankiren Vladimir Antonov (som stod bakom Victor Muller) inte ville ha ett Saab helägt av ett Kinabolag (som kunde har räddat allt).

I december 2011 gick Saab i konkurs. Drygt 3 000 medarbetare förlorade jobben.

Men vad hände egentligen sedan?

Annons
X

Näringsdepartementet beslutade direkt att ge 20 miljoner kronor per år under tre års tid. Det hjälpte till att skapa nystartade bolag som nu sysselsätter runt 1  000 personer.

Ett exempel är ingenjörsfirman E-AAM som växt från runt 20 till 140 personer på sex år och utvecklar avancerade elbilsdrivlinor.

Faktum är att arbetslösheten i Trollhättan i  dag är lägre än innan konkursen.

Stäng

SvD GÖTEBORG – dagligt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna från Göteborg (må-fr)

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men framförallt har kinesiska Nevs, som köpte Saabs konkursbo, långsamt växt. Där finns i  dag runt 1  000 personer på utvecklingsavdelningen i Trollhättan – ungefär lika många som på Saabtiden. Nevs fick precis dessutom produktionslicens på sina nya elbilar i Kina, vilket är glädjande för fortlevnaden av själva företaget. Men någon produktion i Trollhättan lär vi knappast få se.

    Men framförallt fick ingenjörerna en bredare arbetsregion när E45 mellan Göteborg och Trollhättan rustades upp och i huvudsak blev motorväg.

    Många pendlar i  dag till Göteborg, där Saabs förre utvecklingsdirektör Mats Fägerhag i dag chefar för Cevt – Volvos och Geelys gemensamma utvecklingsbolag som drog i gång 2013 och har 500 anställda och 700 konsulter – varav många från… just det. Men många har även gått till Volvo Cars.

    Som tur är finns Saabmuseet kvar.

    För montörerna på linan blev det tuffare, där tog det längre tid, men där har exempelvis Volvo Cars anställt många på ett nytt skift. Och faktum är att arbetslösheten i Trollhättan i  dag är lägre än innan konkursen.

    Nu lägger jag ifrån mig analytikerpennan, blundar och suckar. Jag har själv tre gamla Saab-bilar. Visst gnager det i bröstet när tvåtaktarna, 900 turbon (det avgasljudet, den interiördoften...) och de andra egensinniga (och ibland hopplösa) bilarna åker omkring i huvudet. Som tur är finns Saabmuseet kvar. Åk gärna dit och insup en av de mest fascinerande industrihistorier vi har, där så gott som samtliga trådar i Efterkrigssverige löper samman i något unikt.

    Som fick sin tid. För ska man vara ärlig: Ett Saab i  dag hade fått svårt att klara sig.

    Annons
    Annons

    Kinesiska Nevs har i dag ungefär lika många anställda på utvecklingsavdelningen som det var på Saabtiden i Trollhättan. Bilden till höger: Jonas Fröbergs ”Lilla Grå”, en Saab 96 från 1962.

    Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Joakim Ståhl Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X