Jonas Fröberg:Saabs fascinerande historia fick sin tid

Jonas Fröberg

I veckan drog den igång – Saabrättegången: Alla de välbekanta ansiktena från Saabledningen satt nu i tingsrätten i Vänersborg, där jag satt med och bevakade.

Under strecket
Publicerad
Kinesiska Nevs har i dag ungefär lika många anställda på utvecklingsavdelningen som det var på Saabtiden i Trollhättan. Bilden till höger: Jonas Fröbergs ”Lilla Grå”, en Saab 96 från 1962.

Kinesiska Nevs har i dag ungefär lika många anställda på utvecklingsavdelningen som det var på Saabtiden i Trollhättan. Bilden till höger: Jonas Fröbergs ”Lilla Grå”, en Saab 96 från 1962.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Joakim Ståhl
Annons

Rättegångens genomgående tema är Saab Automobiles enorma kris: Våren 2011 kämpade man som besatta för att rädda ett bilbolag med nära en miljard kronor i obetalda skulder, ett GM som gjorde allt för att sänka dem och en låst ägarsituation där den ryske bankiren Vladimir Antonov (som stod bakom Victor Muller) inte ville ha ett Saab helägt av ett Kinabolag (som kunde har räddat allt).

I december 2011 gick Saab i konkurs. Drygt 3 000 medarbetare förlorade jobben.

Annons
Annons
Annons