X
Annons
X

Saabmuseet räddat

Saabs konkursbo behövde desperat pengar: Då såldes Saabs själ ut till högstbjudande, Saabmuseet i Trollhättan med 120 bilar. Men Saabs själ fick ett värdigt hem. Följ med på en vandring i museet bland bilar som säger mer om dig själv och oss som svenskar än du tror.

Nyheten kom snabbt. Konkursförvaltarna behövde ett gäng miljoner - för att hålla konkursboet flytande ännu ett par veckor för att någon ska hinna lägga bud på hela bolaget Saab Automobile. Det blev Saabmuseet som offrades och bjöds ut. Helt eller styckevis.

Saab-entusiasterna fick något av en kollektiv hjärtinfarkt. Trollhättans stad, Västra Götaland och Trollhättans teknikpark Innovatum hade vaga planer på att driva museet vidare. Över 500 bud från hela världen kom in. I fyra dagar kunde man höra en knappnål falla inne på museigolvet. Till slut, tisdagen den 24 januari kom beskedet: Trollhättans stad till Sammans med Saab AB - alltså försvarsbolaget Saab som länge delade historia med Saabbilarna - och en av Wallenbergsstiftelserna köper museet för 28 miljoner kronor. Allt blir kvar i Trollhättan, ett museum som nu kanske utvecklas till något mer än bara bilarna som står där.

Rallyföraren Erik Carlsson i sin Saab inför Tulpanrallyt 1962.

Foto: SCANPIX Bild 1 av 15

Volvos vd PG Gyllenhammar (t.v) och Saabs vd Curt Mileikowsky, 1977.

Foto: SCANPIX Bild 2 av 15

Saab 9-3, 1999. Saab 9-3 var en uppdatering av Saab 900. Man valde ocskå att döpa om bilen till 9-3 efter det nya namnsystem man införde i och med introduktionen av den större Saab 9-5.

Foto: SAAB Bild 3 av 15

Saab 9-3 sportsedan, 2002. Betydligt större än de dittills producerade modellerna och liknade storebror 9-5.

Foto: SCANPIX Bild 4 av 15

Saab 9-3 Aero cab, 2004.

Foto: INGVAR KARMHED Bild 5 av 15

Saab 9-X Air, 2008. Konceptbilen 9-X Air var ett tydligt exempel på att Saab ville öka andelen tillverkade öppna Saabar och flytta fram positionen inom teknik, design och användningsområde. 9-X Air-konceptet baseras på 9-X Biohybrid.

Foto: JONAS FRÖBERG Bild 6 av 15

Saab 900 Cab, 1987. Frågan är om Saab överlevt utan sin cabrioletmodell, skrev Auto Motor Sport. Inledningsvis tillverkades Saab 900 Cabriolet bara med tvåliters turbomotor. Först på nittiotalet som 2,3-litersmotorn utan turbo och V6:an.

Foto: JONAS FRÖBERG Bild 7 av 15

Saab Turbo X 2008, Detroit. Saab 9-3 Turbo X, i USA även kallad Black Turbo, kom 30 år efter att Saab presenterat sin första turbomodell. En speciell svart färg togs fram till bilen som har en ny djupare främre stötfångare, ny bakluckevinge samt två feta avgaspipor.

Foto: AP Bild 8 av 15

Saab Bio Power 100, Geneve, 2007. Turbomotorn i Saab BioPower 100 Concept var den första produktionsbaserade motor som optimerats för ren bioetanol (E100).

Foto: AP Bild 9 av 15

Saab 9-3, 2002. Saab övergav med Saab 9-3 2000 den gamla idén om en combi coupé till förmån för en sedankaross som kom att kallas för Sportsedan, SS.

Foto: SCANPIX Bild 10 av 15

Saab 92, 1947. Många tyckte den puttrade som en kaffekokare.

Foto: SCANPIX Bild 11 av 15

Saab Sport, 1965. Saab Sport lanserades som en uppföljare till Saab GT750.

Foto: SCANPIX Bild 12 av 15

Saab 9000. Var betydligt större än föregångaren Saab 900. Den nya modellen markerade en ny period i Saabs produktion och visade att man ville in och konkurrera i andra segment.

Foto: BERTIL ERICSON/SCANPIX Bild 13 av 15

Saab 9-5, 1997. Modellen ersatte Saab 9000 som biltillverkarens största modell.

Foto: SCANPIX Bild 14 av 15

Saab Concept Genevesalongen.

Foto: JONAS FRÖBERG Bild 15 av 15
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X