Saabentusiaster jublar över nya 9-3

SvD Näringslivs avslöjande av det som av allt att döma visar Saabs nya 9-3 fick en enorm spridning i medier i stora delar av världen under måndagen och tisdagen. Och Saabentusiasterna jublar över det de fått se.

Under strecket
SvD Näringsliv
Publicerad
Saab 9-3 blir Saabs stora hopp och i den nya affärsplanen är den central. Här är en bild som av allt att döma är den nya Saaben, från en presentation som Saab höll i januari i år. Det är dock inte säkert att det är slutversionen av nya 9-3.

Saab 9-3 blir Saabs stora hopp och i den nya affärsplanen är den central. Här är en bild som av allt att döma är den nya Saaben, från en presentation som Saab höll i januari i år. Det är dock inte säkert att det är slutversionen av nya 9-3.

I mars 2011 visade Saab det första smakprovet av vad som ska bli nya 9-3 i form av konceptbilen Phoenix. Den var en extremare sportbil, men Saabs chefdesigner Jason Castriota betonade då att fronten skulle bli mycket lik produktionsbilen, vilket stämmer med bilden.
Likheter med konceptbilen finns även med de rundade linjerna över de bakre hjulhusen.

I mars 2011 visade Saab det första smakprovet av vad som ska bli nya 9-3 i form av konceptbilen Phoenix. Den var en extremare sportbil, men Saabs chefdesigner Jason Castriota betonade då att fronten skulle bli mycket lik produktionsbilen, vilket stämmer med bilden. Likheter med konceptbilen finns även med de rundade linjerna över de bakre hjulhusen.

Foto: MARTIAL TREZZINI/AP
Bilen på bilden är också av allt att döma en combi coupé. Och enligt den rekonstruktionsplan som presenterades på måndagen ska nya 9-3 bli en combicoupé - en tydlig blinkning åt Saab 99 combi coupé som lanserades redan 1974 och som blev ett signum för Saab under många år.

Bilen på bilden är också av allt att döma en combi coupé. Och enligt den rekonstruktionsplan som presenterades på måndagen ska nya 9-3 bli en combicoupé - en tydlig blinkning åt Saab 99 combi coupé som lanserades redan 1974 och som blev ett signum för Saab under många år.

Så här såg Saabs affärsplan ut i januari 2011.

Så här såg Saabs affärsplan ut i januari 2011.

Annons

Förutom på Twitter och Facebook togs nyheten upp av Ny Teknik, Teknikens Värld, Auto Motor Sport och ett flertal Saabentusiastsajter plockade upp nyheten, men även TV4 Nyheterna under måndagskvällen och TT - som i sin tur gjorde att det spreds i ett flertal riks- och landsortstidningar,

Dessutom spreds den friskt bland utländska sajter som Autoexpress i England, bloggen thetruthaboutcars, Autoblog.com och Autocar,

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons