Saab upp och Volvo ned i september i Europa

Saab ökade rejält medan Volvo minskade sin nybilsförsäljning i Europa i september jämfört med samma månad i fjol.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Försäljningen för Saab steg med nära 18 procent – från 8 142 till 9 602 sålda bilar. Volvo sjönk med drygt två procent, och sålde nu 24 641 bilar jämfört med 25 216 i september i fjol.
Sett över årets nio första månader ökade dock Volvo sin försäljning med en procent, medan Saab har fått se sin försäljning gå ned med 1,5 procent.

Det visar statistik från branschorganisationen Acea. Siffrorna gäller de 15 första EU-länderna, samt länderna i Efta.
Bland övriga bilmärken kan noteras att Volkswagen ökade sin försäljning i september med nära tolv procent, Nissan steg med drygt 32 procent och Kia med drygt 42 procent.

Annons
Annons
Annons