Saab-rus i Europa

Medan nybilsregisteringarna i Europa minskade ökade försäljningen i Sverige starkt. Och som enda märken de problemtyngda koncernerna GM och Ford ökar både Saab och Volvo. Saab till och med mest av alla samtliga 37 märken i Europa, undantaget Lexus. Det framgår av ny försäljningsstatistik.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är positiv läsning som bjuds för Sverige när junisiffrorna för nybilsförsäljningen från branschorganisationen för bilförsäljning i Europa, Acea, presenteras. Inte nog med att Sverige som marknad ökar med 7,1 procent jämfört med juni föra året – samtidigt som Europa som helhet tappar 4,1 procent.

Statistiken visar också hur mycket varje tillverkare säljer på Europa. Och då stiger pulsen ytterligare. Både Saab och Volvo ökar starkt – Saab faktiskt mest av alla 37 representerade bilmärken i Europa – undantaget Lexus. På europabasis en försäljningsökning med hela 24,2 procent till 9 800 bilar, mycket tack vare etanolsatsningen på ansiktslyfta Saab 9-5 biopower och nya Saab 9-3 sportkombi.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons