Saab och Opel - same shit, different name

Samtidigt som Saabs vara eller inte vara i Trollhättan ligger i stöpsleven, diskuterar GM:s chefer nästa Saabgeneration. Och det är fullt möjligt att inte ens någon Saab tillverkas i Sverige.

Under strecket
Publicerad
Annons

General Motors styrelse, där den i Sverige inte helt okontroversielle Percy Barnevik ingår, har fullt ut anammat varumärkestänkandet som övergripande strategi för General Motorskoncernen. Det innebär i princip att man utvecklar några få ”globala koncept”, det som för några år sedan kallades plattformar, i olika storleksklasser, utrustar dem lite olika, bockar plåten lite olika och klistrar slutligen olika märken på karossen. Strategin går i USA under beteckningen, SSDN, ”Same shit, different name”. Därmed inget sagt om just GM-bilarnas kvalitet.

För att ta det aktuella exemplet med det så kallade Epsilon- konceptet. I norra Europa och USA heter bilen Saab. I Storbritannien heter den Vauxhall. I Japan heter den Subaru. I Tyskland och Centraleuropa heter den Opel och i Italien Fiat. Själva bilen, oavsett märket på huven, tillverkas möjligen i tyska Rüsselsheim.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons