Annons
X
Annons
X

Saab närmare nedläggning nu

Koenigsegg försöker nu via medierna pressa svenska regeringen att låna ut den finansiering som de själva misslyckats att få. Regeringen nobbar – och risken för nedläggning av Saab är därmed större idag än för en vecka sedan.

ANALYS | KOENIGSEGGS KUPP

Under tisdagen utspelades en av de mest förslagna pr-kupperna genom tiderna – mitt framför våra ögon. En kupp som kastade en slagskugga på det vi först trodde var huvudnyheten igår: att GM och Koenigsegg Group skrivit på ett första utkast till köpeavtal, som dock förutsätter att finansieringen är säkrad.

För bara några dagar sedan närde många ändå ett hopp trots varningsklockornas malmtoner att Koenigsegg Group skulle ha tunga finansiärer i ryggen.

Nu vet vi. Koenigsegg saknar 3‑miljarder kronor, cirka 30 procent av finansieringen av Saabaffären.

Annons
X

Koenigsegg saknar pengarna eftersom de misslyckats med att locka vanliga investerare och banker att gå in med pengar i‑en Saabaffär. Finansmarknaden är trög och riskpremien för ett bilbolag som inte visat mer än två vinstår de senaste 20 åren skyhög.

Koenigsegg har därför försökt få regeringen att låna ut pengar till finansiering av affären, men fått ett nej med hänvisning till att regeringen inte vill riskera skattepengar.

Kanske anade statsekreterare Jöran Hägglund (C) vad som komma skulle. Strax före lunch igår kallade han till presskonferens på Rosenbad i Stockholm. Han bar Sveriges officiella blågula EU-ordförandeskapsslips och delade ut ett A4-papper med fem punkter – enligt honom de återstående stegen för att rädda Saab.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Första punkten löd: ”Koenigsegg Group ska tillföra ytterligare betydande privat kapital.” Han förtydligade sedan budskapet muntligt. Om någon inte hade fattat:

    ”Staten kommer inte att gå in med lån”.

    Exakt tre timmar senare, på Saabs museum i Trollhättan, berättade Christian von Koenigsegg om affären för medierna och hans huvudbudskap var också solklart: ”Staten måste hjälpa till att låna ut de 3 miljarder som fattas. Banksektorn fungerar inte just nu.”

    Ögonbryn höjdes. Hörde vi fel? Hade de inte förhandlat bara härom dagen?

    Det Christian von Koenigsegg gjorde var att, som det tycks i‑desperation, flytta ut de strandade förhandlingarna med regeringen från statssekreterarrummet i det gamla posthuset på Vasagatan i‑Stockholm – till medierna.

    Därigenom hamnade finansieringsfrågan i regeringens knä – vare sig Maud Olofsson och Jöran Hägglund vill det eller inte. Koenigsegg Group torde hoppas att allmänheten ska pressa regeringen att falla till föga och rädda Saab.

    Men frågan är om den analysen är rätt. Det handlar om att riskera skattepengar – betydligt mer pengar än vad köpargruppen själva bidrar med. Enligt en Sifo-undersökning från februari, publicerad i Aftonbladet, ville bara en tredjedel av svenskarna att regeringen skulle gå in och stötta Saab ekonomiskt.

    Lita på att regeringen i närtid kommer att säga nej.

    Om staten säger nej i längden torde Koenigseggaffären falla. Visst finns alltid riskvilligt kapital. Som i Sven Delblancs Hedebysvit, som gått i repris på SVT i‑sommar, där handlaren vällustigt lånar ut pengar till ockerräntor till de hedebybor som nekats i Sparbanken.

    Men risken är överhängande att Koenigsegg redan prövat sådana kort – kanske investerare i Ryssland – och tvingats förkasta dem.

    Regeringen är helt enkelt deras sista kort.

    Att börja om och hitta ny köpare för Saab skulle bli extremt tufft och ha mycket snäv tidsram. Därmed är Saab närmare nedläggning nu än för en vecka sedan.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X