Annons
X
Annons
X

Saab krävs på 44 miljoner

Den internationella fordonskomponenttillverkaren IAC, International Automotive Components, kräver Saab Automobile på drygt 44 miljoner kronor.

Av TT
(uppdaterad)
Saabs fabrik i Trollhättan.
Saabs fabrik i Trollhättan. Foto: ADAM IHSE / EXPONERA

Kravet lämnades in till Kronofogdemyndigheten i Uddevalla i dag och är det största som gäller Saab. Det kommer samma dag som nyheten om en ny kinesisk order på 582 bilar från det krisdrabbade företaget.

Bilordern värderas till cirka 120 miljoner kronor, och Saab räknar med att få in pengarna den här veckan.

Vd Victor Muller förklarar i ett pressmeddelande att försäljningen säkrar en del av det kortsiktiga behovet och att de anställda kan få sina löner innan slutet av månaden, något som bekräftas av Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.

Annons
X

– Framför allt betyder det här att vi kommer att kunna betala de anställdas löner för juni, säger hon.

Pengarna betalas ut före månadsskiftet, på torsdag. Däremot vill Gustavs inte säga vad det kinesiska företaget heter eller om det är ett företag som Saab haft affärer med tidigare.

Nästa steg för Saab är att få i gång produktionen igen, men underleverantörerna är fortfarande avvaktande.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det finns fortfarande en betydande risk för att det här inte går i hamn, säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation Fordonskomponentgruppen.

    Han beräknar att det behövs kortfristig finansiering på 700-800 miljoner kronor till Saab Automobile för att kunna köra i gång produktionen. Samtidigt krävs klara besked om den långsiktiga finansieringen.

    – Annars är det ingen idé att köra i gång.

    Saabledningen har erbjudit underleverantörer betalning av 10 procent av vad de är skyldiga för att därefter gå vidare med kontantbetalning för löpande leveranser. Enligt Berglie är det ännu oklart hur leverantörerna har ställt sig till detta.

    Victor Muller säger han respekterar de fackliga företrädarnas beslut att lämna sina styrelseposter i Saab, enligt pressmeddelandet i morse.

    Trots avhoppen från styrelsen har Muller formellt rätt att driva företaget, enligt Bolagsverket.

    IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven anser att regeringen är för passiv när det gäller Saab.

    Löfven pekar på att Saab Automobiles tidigare ägare General Motors (GM) redan i april sade att de är beredda att acceptera den ryske finansmannen Vladimir Antonov som ny ägare, men att det återstod vissa frågetecken.

    ”Regeringen, GM och Europeiska investeringsbanken (EIB) måste tillsammans räta ut dessa frågetecken omgående”, skriver Löfven.

    Lars Holmqvist, vd för den europeiska organisationen för underleverantörer, Clepa, tror på en dominoeffekt efter IAC:s anmälan till Kronofogdemyndigheten.

    – När en börjar vill andra skydda sig. Så det är klart att folk kommer att göra allt vad de lagligen kan för att få in de pengar som Saab är skyldig, säger Lars Holmqvist till TT.

    Fackförbundet Unionen slöt på måndagen avtal med SEB om att dess medlemmar kan ta lån med fackförbundet som borgenär om löneutbetalningarna på Saab skulle dröja.

    Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg träffade och informerade 500 av fackförbundets medlemmar. Hon säger att man är beredd att begära Saab Automobile i konkurs om inte företaget betalar ut lönerna till tjänstemännen.

    Trollhättan TT

    Annons
    Annons
    X

    Saabs fabrik i Trollhättan.

    Foto: ADAM IHSE / EXPONERA Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X