Annons
X
Annons
X

Saab bygger bilar igen

Sedan i förmiddags är produktionen på Saab Automobile i Trollhättan återigen igång. Omkring hundra bilar ska enligt planerna tillverkas under dagen. Aktien i Spyker Cars, Saab Automobiles ägare, har ökat i värde på Amsterdambörsen i dag, sedan bilproduktionen återupptagits. Vid klockan 16 kostade aktien 3:69 euro, vilket innebär ett lyft på 12 procent jämfört med i torsdags.

Av TT
(uppdaterad)

Det är en första insats från Saabs nya kinesiska samarbetspartner Pang Da på 30 miljoner euro (betalning för 1 300 bilar) som gör att Saab åter kan bygga bilar.

Under de veckor som fabriken stått stilla har Saab tappat produktion på runt 6 000 bilar, enligt Muller. I orderbanken finns 6 500 bilar som ska byggas i Trollhättefabriken. Dessutom finns beställningar på 1 600 av stadsjeepen 9 4X som byggs i GM:s fabrik i Mexiko.

Pang Das vd Pang Qinghua gick in i fabriken tillsammans med Victor Muller och de stannade just där bilarna rullar av bandet.

Annons
X

– Det är första gången jag är i Sverige och på Saabfabriken. Jag är väldigt lycklig, sade Pang Qinghua.

Om alla planer går i lås och man kan starta tillverkning i Kina, tror Pang Qinghua att Saab kan nå mycket långt i Kina.

– Då kommer 100 000, 200 000, 300 000 bilar inte att vara en dröm, säger han.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Några detaljer om hur förhandlingarna med kinesiska myndigheter går för att få nödvändiga tillstånd gick han inte in på utan nöjde sig med att säga:

    – Kinesiska regeringen är mycket stödjande gentemot kinesiska företag som vill investera utomlands.

    Victor Muller hade lämnat den tröjlook han körde när han bad om ursäkt till de anställda förra veckan. Nu var han åter i sin kritstrecksrandiga kostym.

    Han avstod från tvärsäkra utfästelser om framtiden och hade en mer ödmjuk ton.

    – Jag tror inte att stormen är över. Vi har kommit över den värsta vågen. Men tills alla godkännanden är klara kan vi inte sova. Mycket arbete återstår ännu, säger han.

    Om Pang Qinghuas högtflygande planer för Saab säger han:

    – Vår Kinaplan är mycket mer modest än deras.

    Mullers bedömning är att Riksgälden tar en månad på sig och att det i Kina handlar om mellan två och tre månader för att få nödvändiga godkännanden.

    Victor Muller upprepade att han tänker ta emot sin bonus trots Saabs kärva ekonomi.

    – Självklart. Jag tycker att jag har förtjänat den.

    Men han tänker vänta med att ta ut den. Leverantörerna ska först få betalt.

    – Jag blir den siste att få mina pengar, säger han.

    Muller berättar att första gången han träffade Pangs vd var på en middag i Peking en fredag kväll för två veckor sedan. Efter en helgs förhandlande skrevs avtalet under klockan fem på måndagsmorgonen den 16 maj.

    – Det krävs två entreprenörer för att göra en sådan sak, säger Muller.

    Skulle saker och ting inte gå som planerat har han en utväg. Det gäller även om ryske Vladimir Antonov inte släpps in som ägare.

    – Man måste alltid ha en plan B. Det insåg vi efter att Hawtai-affären kollapsade. Jag kan försäkra att jag har en plan B.

    49-årige Ritva Nikka, som jobbat på Saab sedan den 14 april 1985, är övertygad om att Saab överlever även den här krisen.

    – Ja, vi är positiva. Kanske flyttar allt till Kina, men det vet vi ju inget om.

    Hon jobbar med att kontrollera kvalitén på press, kaross och måleri.

    – Det känns väldigt bra att vara igång igen, konstaterar hon.

    Trollhättan TT

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X