Annons
X
Annons
X

Saab-affären klar till slut

Framtidsplaner. Igår klockan 16.30 avslutades Saab-affären. Nu börjar en arbet-sam tid med resor runt om i världen för Victor Muller. Han avslöjar sina framtidsplaner för SvD Näringsliv: Saab Spyker ska ge sig in på den kinesiska och indiska marknaden.

Victor Muller.
Victor Muller. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Igår kunde Saabchefen Jan Åke Jonsson och Spykers vd Victor Muller slutligen, inför ett stort medieuppbåd på advokatfirman Roschiers kontor, tillsammans berätta att Saabaffären definitivt var klar.

De sista kontrakten mellan General Motors (GM) och Spyker undertecknades en dryg halvtimme före presskonferensen.

Och idag startas vad som kallats hundradagarsplanen.

Annons
X

–Onsdag är dag ett. Nu blir det väldigt arbetsamt. Produktionen startar om tre till fyra veckor och vi ska göra otroligt massa resor runt i världen för att få allt att fungera igen.

Den ryska finansmannen Vladimir Antonov berättade i en intervju med SvD Näringsliv att han har planer på att ta Saab till den ryska marknaden och öppna en Saabfabrik i Ryssland. Victor Muller påpekar att de planerna bara blir av om Antonov tillåts bli en del av Saab Spyker, vilket GM än så länge har sagt nej till.

Men Victor Muller har själv tankar på andra marknader för Saab. Han nämner Kina som en potentiell marknad och tror att Saab Spykers nära relation med kinesiska biltillverkaren och tidigare Saab-spekulanten BAIC kan vara till stor nytta där. Samtidigt berättar han att en mängd andra aktörer har ”närmat sig” under de senaste månaderna.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Jag tror till exempel att något kan hända för Saab i Indien, som också är en så stor växande marknad.

    Jan Åke Jonsson var under gårdagens presskonferens mycket glad och hoppfull. Men han berättar att det funnits många tillfällen när han varit osäker om de verkligen skulle ”komma i‑mål”.

    Igår, på morgonen, gick Saab ur likvidationen. Men i Trollhättan råder fortfarande ett flera veckors långt produktionsstopp. Många anställda är i tjänst och går bara och väntar på att kunna börja bygga de nya bilarna, nya 9-5 och 9-3 cabriolet, men just nu råder brist på material.

    –Nu gäller det att jaga fart på våra leverantörer som måste leverera artiklar in till produktionen så att vi kan börja bygga, säger Jan Åke Jonsson.

    Saabaffären kantas fortfarande av mycket hemlighetsmakeri. I förra veckan trädde Vladimir Antonov fram och gav svaret på en stor fråga: att han är ”den hemliga finansiären” som, genom sin bankgrupp, lånat ut pengarna till Victor Muller.

    Som SvD Näringsliv skrivit tidigare står Victor Muller fast vid sin sak att inte bekräfta det.

    Han säger att Vladirmir Antonovs uttalande om att mer pengar behövs för Saab Spyker stämmer – men bara om bolaget vill ha produkter utanför de som ingår i affärsplanen.

    Och det finns redan tankar på dessa produkter. Victor Muller letar upp bilderna på sin mobil och visar entusiastiskt upp en prototyp på designen av en Saab 9-1.

    –Kan vi utveckla en sådan här‑liten Saab 9-1:a skulle det vara perfekt. Men det ingår inte i‑affärsplanen. Det betyder att om vi vill utveckla den planen måste vi få banklån eller ta in nytt kapital, säger han men tillägger att ingen har en aning om hur mycket pengar som skulle behövas för 9-1:an.

    Han låter övertygad om att Vladirmir Antonov är oskyldig till de ekonomiska brott han blivit anklagad för i svensk press. Men trots att Spykerchefen låter så säker har han inte lyckats övertyga GM.

    –Det kan jag inte. För det handlar om Antonovs bakgrund, inte min. Den enda person som kan övertyga GM är Antonov själv. Och han måste göra sin hemläxa och komma fram med något som kan övertyga dem. Jag är bara en sidofigur i det där.

    Annons
    Annons
    X

    Victor Muller.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X