Annons
X
Annons
X

”Saab-affären genomförs”

Saab Automobile bekräftar nu att affären med Koenigsegg Group med säkerhet blir av. Även köparen bekräftar att affären befinner sig i sitt slutskede. Finansieringsfrågan där 3 miljarder kronor saknats tycks därmed vara löst.
–Vi kan säga att vi nu är övertygade om att den här affären kan avslutas, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning.

Det har varit många vändor kring Saab Automobiles framtid. När det för några veckor sedan framkom att köparna Koenigsegg Group saknar 3 miljarder kronor för att finansiera köpet, och regeringen återigen sade blankt nej till att delta, dömdes affären ut av vissa bedömare.

Men nu kan Gunilla Gustavs bekräfta att man på Saab är helt säker på att affären med Koenigsegg Group kommer att bli av.

Där är de sista 3 miljarderna en förutsättning?

Annons
X

–Ja, säger hon utan att vilja kommentera affären vidare.

Även Saabs informationschef Eric Geers är övertygad om att affären är i sitt slutskede.

–Vi är övertygade om att affären är i hamn. Försäljningen kommer att genomföras inom den kommande månaden.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Inte heller Eric Geers vill gå in närmre på hur finansieringen ser ut.

    Eric Geers tror starkt på att Europeiska Investeringsbanken, EIB, beviljar Saab det miljardlån som de just nu tittar på.

    Även Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken, räknar nu med att affären kan bli av.

    –Det senaste ryktet säger att de har kunnat säkra de 3 miljarderna för att kunna genomföra affären och jag antar att kan man presentera de 3 miljarderna så kommer affären att bli av.

    Enligt obekräftade uppgifter är det GM i kombination med en kompletterande investerare som täcker upp de 3 miljarder som saknats.

    Från Koenigsegg Groups sida vill man inte ge några detaljer om de nya uppgifterna.

    –Vi bekräftar att vi är i slutskedet av affären och att förhandlingsläget känns positivt men vi kan inte ge några detaljer kring affären idag, det hoppas vi kunna gå ut med nästa vecka, säger Halldora von Koenigsegg, informationschef på Koenigsegg Group.

    SvD Näringsliv har förgäves sökt Koenigseggs grundare Christian von Koenigsegg för en kommentar.

    Lyckas Koenigsegg Group säkra de runt 3 miljarder som hittills har saknats, ökar sannolikheten att regeringen säger ja till att garantera lånet från Europeiska Investeringsbanken, EIB. En förutsättning är förstås att det först godkänns av EIB. Beslutet om lånet har dragit ut på tiden, eftersom EIB fick in Saabs handlingar sent, och beslutet väntas nu vara klart den 21 oktober.

    Tills vidare lever Saab på en krympande del av de pengar som ägaren GM lånat ut och lovat efterskänka. Runt en tredjedel av de 150 miljoner dollar som GM donerat finns kvar, enligt Saab. Därtill har GM sagt sig vara villigt att betala 1,8 miljarder kronor till produktionen av nya Saab 9-5.

    Fordonsanalytikerna är eniga om att den nya modellen är viktig men ifrågasätter om det räcker för att lyfta Saab. Osäkerheten kring affären och Saabs framtid tycks även ha påverkat bilspekulanterna. I Sverige väljer företag bort Saab när tjänstebilar ska beställas och i USA har återförsäljare släppt den svenska biltillverkaren. Saab har fallit tungt i statistiken över nybilsregistreringar under sommaren.

    –Hur mycket stryk har varumärket tagit och hur snabbt kan det återhämta marknadens förtroende? Det tror jag är den absolut viktigaste frågan och det är den fråga som företaget just nu står och faller med, säger fordonsanalytikern Matts Carlsson.

    Han säger sig ha sett och läst Koenigsegg Groups affärsplan, där man räknar med att nå lönsamhet på fortsatt relativt små volymer, och bedömer den vara rimlig.

    – Det som Koenigsegg kommer att göra med Saab är sannolikt, vad man sagt till mig, att öka antalet produkter ytterligare och ta fram en mycket vassare miljöprofil.

    I juli sålde Saab endast 79 bilar till privatkunder i Sverige, eller 326 stycken företagsförsäljningar inkluderat. Produktionstakten i fabriken ligger för närvarande på 100 bilar per dag och 25000 i årstakt.

    Samtidigt krävs Saab Automobile nu av staten på runt 75 miljoner kronor för den lönegaranti som betalades ut till de Saabanställda när rekonstruktionen inleddes den 20 februari, skriver TT. Saab har räknat med att hela lönegarantin ingår i det offentliga ackordet där alla skulder skrivs ner med 75 procent.

    Men Skatteverket gör en annan bedömning. Av de 201 miljoner kronor som betalats ut i lönegarantier exklusive sociala avgifter anser Skatteverket att bara 126 miljoner kronor ingår i ackordet.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X