Annons
X
Annons
X

Saab 9-5 står upp mot splitter ny Audi A6

Vi har testat Audis sprillans nya A6 mot den ett år gamla 9-5:an och kan konstatera att Saaben står sig väldigt bra i jämförelsen. Deb är till och med bättre på flera punkter.

Saab 9-5 ställs mot Audis splitter nya A6. En jämnare kamp än man kan tro.
Saab 9-5 ställs mot Audis splitter nya A6. En jämnare kamp än man kan tro. Foto: SIMON PAULIN

DUELL | AUDI A6 TDI 2,0 VS SAAB 9-5 TTID

Då Saab talar om konkurrenter är det i första hand Audi A6 som avses och i andra hand de andra. Och det är väl lovvärt att utse den storsäljande tysken som har rykte att vara bekväm, rymlig och hålla toppkvalitet.

När Saab förra året visade sin nya 9-5:a var det mot bakgrund av det som hände med företaget inget mindre än ett underverk att överhuvudtaget kunna presentera en körbar bil. Att det sedan visade sig vara en riktigt bra bil kom som en ren bonus.

Utanpå är nya Audi A6 snarlik föregångaren. Den stora förändringen på nya A6, jämfört med föregångaren, hittar man på insidan där framför allt instrumentpanelen har piffats upp.

Annons
X

Fördelen med att Audi hållit fast vid grunddragen i sin designfilosofi är att kupén, trots svart klädsel, blir ganska ljus och sikten bakåt och snett bakåt är bra.

9-5:an är något större än Audin, åtminstone på utsidan. Inuti är skillnaden inte märkbar, båda bilarna är rymliga både bak och fram med lättlastade bagagerum.

Tvålitersdieseln i Saab är starkare, 190 hästar, än Audins motsvarighet, som ger 177 hästkrafter, men i praktiken märks ingen större skillnad. Båda bilarna har smidiga sexväxlade lådor. Den 9-5:a vi testade var fyrhjulsdriven medan Audin var framhjulsdriven, vilket kan ha påverkat körintrycket. Anledningen är att ett pressat Saab inte hade någon framhjulsdriven dieseldriven testbil tillgänglig.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Det är helt klart att Audis tekniker har gjort betydande förbättringar på den nya A6 jämfört med den gamla. Den nya är väl sammanhållen med ett stabilt chassi men med en väl lätt styrning. På slät asfalt och motorväg är A6:an i sitt rätta element; Ett landsvägslok helt enkelt.

    Med Saab 9-5 är det snarare tvärtom. När vägen svänger krymper bilen och är helt neutral och det som ger känslan av full kontroll är den fenomenala styrningen.

    När vi på sensommaren testade Saab 9-5 mot den gamla Audi A6, utsågs Saaben till vinnare på grund av vägegenskaperna.

    Nu är Audi ikapp och förbi på flera punkter, dock inte vad gäller köregenskaperna. Nya A6:an är en gedigen skapelse och försedd med den senaste tekniken. Motorn i Audin är möjligen inte lika välkammad som Saabens, men den är å andra sidan snålare och något renare.

    Betyg: 4 av 6

    Motor/växellåda – Audi A6

    Det märks att det sitter en diesel under huven på testbilen när den startar. Gången på den fyrcylindriga motorn är en smula rå men den är dragvillig och passar bra med den välstegade och lättarbetade lådan.

    Betyg: 4 av 6

    Motor/växellåda – Saab 9-5

    Saabs stora dieselmotor på 190 hästkrafter är väl dieselknattrig, men kraftfull. Hela 400 newtonmeter pressar på redan vid 1750 varv per minut. Växellådan är okej, inte mer. Samspel motor/växellåda fungerar bra.

    Betyg: 5 av 6

    Ekonomi/miljö – Audi A6

    Trots att inköpspriset hamnar kring 400 000-kronorsstrecket när kryssen i tillbehörslistan ska betalas blir betyget högt. Motorn är snål och miljöklassad och det gör milen lite biligare i åtminstone fem år.

    Betyg: 4 av 6

    Ekonomi/miljö – Saab 9-5

    Saaben är med 329 500 kronor 10 000 kronor billigare än Audin, men andrahandsvärdet är osäkert. Dessutom drar Saaben betydligt med diesel – 0,6 liter per mil jämfört med 0,49 liter. Skärpning Saab.

    Betyg: 5 av 6

    Köregenskaper – Audi A6

    Audi A6 är en stor bil, rymlig och bekväm både för förare och passagerare. Den trivs på tyskt manér bäst på slät landsväg, men det styva chassit gör att svenska potthål känns ordentligt.

    Betyg: 5 av 6

    Köregenskaper – Saab 9-5

    Saabs paradgren. Direkt men inte för nervös styrning parad med ett stabilt och välbalanserat chassi gör Saab 9-5 till bäst i klassen. Saabteknikerna har jobbat mycket med det ursprungliga Insigniachassit.

    Betyg: 5 av 6

    Säkerhet – Audi A6

    En av marknadens säkraste bilar med full pott i EuroNcaps säkerhetstester. Som tillval finns alla tänkbara elektroniska aktiva säkerhetssystem, utom automatisk bromsfunktion. Till det säkra vägegenskaper.

    Betyg: 5 av 6

    Säkerhet – Saab 9-5

    Saab fick högsta betyg i Euro Ncaps krocktest och har modern uppbyggnad. Mycket bra skydd mot pisksnärtsskador, bältessträckare, och integrerad barnstol standard. Dessutom stabila köregenskaper.

    Betyg: 5 av 6

    Helhet – Audi A6

    Nya Audi A6 är helt klart ett steg framåt i utvecklingen för Audi. Trots att priset ökat en del jämfört med tidigare, är förbättringarna så pass märkbara att de motiverar prishöjningen.

    Betyg: 3 av 6

    Helhet – Saab 9-5

    Saab 9-5 vann mot förra generationen Audi A6. Nu når inte Saab ända fram, kvalitetskänsla och materialval känns två snäpp sämre än på Audin. Men körkänslan är fortfarande bäst i klassen.

    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Saab 9-5 ställs mot Audis splitter nya A6. En jämnare kamp än man kan tro.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 1 av 14

    Audi A6.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 2 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 3 av 14

    Audi A6.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 4 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 5 av 14

    Audi A6.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 6 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 7 av 14

    Audi A6.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 8 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 9 av 14

    Audi A6.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 10 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 11 av 14
    Foto: SIMON PAULIN Bild 12 av 14

    Saab 9-5.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 13 av 14

    Saab 9-5 och Audi A6 är konkurrenter, men med sin nya A6 springer tysken förbi svensken på flera punkter – dock inte alla.

    Foto: SIMON PAULIN Bild 14 av 14
    Annons
    X
    Annons
    X