Så vilseleds kunder vid delbetalning

Svea Ekonomi erbjöd räntefri delbetalning men så blev det inte för kunderna. ”Det borde vara olagligt”, säger en av dem. Nu utreds bolaget av Konsumentverket, kan SvD Näringsliv avslöja. Kunderna fick nämligen betala 20 procent i ränta på grund av vilseledande fakturor.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
På Svea Ekonomis fakturor står ett annat belopp än det avtalade, i fetare stil. Betalar kunden det beloppet är det inte längre räntefritt, som utlovat.

På Svea Ekonomis fakturor står ett annat belopp än det avtalade, i fetare stil. Betalar kunden det beloppet är det inte längre räntefritt, som utlovat.

Foto: SvD
Svea Ekonomis kontor i Solna.

Svea Ekonomis kontor i Solna.

Foto: Tomas Oneborg
SvD Näringslivs reporter Carolina Neurath.

SvD Näringslivs reporter Carolina Neurath.

Foto: Tomas Oneborg / SvD
Annons

Att låna och delbetala till olika köp har blivit ett allt vanligare erbjudande från bolag. SvD Näringsliv har tidigare skrivit om faktureringsbolaget Klarna som redan direkt på fakturan marknadsför delbetalning, trots att kunden inte har bett om det.

Svea Ekonomi har tagit det hela ett steg längre. Lånebolaget har i en kampanj erbjudit kunderna att låna till en viss produkt och delbetala räntefritt. Men när fakturan väl kommer är det som gjort för att vilseleda kunden att betala fel belopp.

Annons
Annons
Annons