Annons

Så vill SPP Liv slippa undan miljardsmäll

Pensionsjätten SPP Liv förlorade förra året över 850 miljoner kronor på att leva upp till pensionsspararnas garantier. Nu driver SPP,
i likhet med Handelsbanken, en kampanj att locka över kunder till fondsparande. Att det är en medveten kampanj förnekas av bolagets vd. Men i ägarens kvartalsrapport låter det annorlunda.

Publicerad
Sarah McPhee, vd för SPP.
Sarah McPhee, vd för SPP. Foto: DAVID MAGNUSSON / SVD

”Sannolikheten att du får en bättre avkastning på fonder än den garanterade räntan är mycket hög – trots att det har varit börsnedgångar.” Så skriver SPP Liv i ett mejl till en av flera kunder, som under hösten har uppmanats att byta bort en traditionell försäkring mot en fondförsäkring. Många personer på pensionsmarknaden, som SvD Näringsliv varit i kontakt med, vill dock varna kunderna för att lämna sin garanterade pension.

Sarah McPhee, vd för SPP.

Foto: DAVID MAGNUSSON / SVD Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons