Annons

Så vill modehusen sälja in dyra råttväskor

Kina kliver in i ett nytt år. Högtiden brukar firas storslaget, och även om firandet i år är mer nedtonat än vanligt tar modeföretag chansen att tjäna pengar på särskilda festkollektioner. Men hur ska exklusiva lyxmärken tackla att turen har kommit till ett mindre glamoröst djur i kalendern – råttan?

Under strecket
Sofia Eriksson / TT
Publicerad

Nyåret är den största högtidsfesten i den kinesiska kalendern.

Foto: Ng Han Guan/AP/TTBild 1 av 4

Blus och tolvtusenkronorsväska från Burberrys kollektion inför det kinesiska nyåret. Här syns dock bara "Ratberry" till i monogrammet.

Foto: Burberry/TTBild 2 av 4

Burberrys tecknade nyårskaraktär "Ratberry".

Foto: Burberry/TTBild 3 av 4

Gucci satsar på ett samarbete med Disney och pryder sin nyårskollektion med Musse Pigg.

Foto: Gucci/TTBild 4 av 4

De bär på sjukdomar, framkallar ångest och hemsöker fobiker i deras mardrömmar. Råttan är ett djur som väcker starka känslor, inte sällan negativa – även om djuret enligt den kinesiska astrologin också symboliserar vitalitet och intelligens.

När Kina under lördagen inleder firandet av råttans år är det mindre sprakande än vanligt med anledning av utbrottet av det fruktande coronaviruset. Men i vanlig ordning håller företag stängt och miljoner människor passar på att resa hem till sina familjer.

Annons
Annons
Annons