Annons

Så vill kunderna ha Systembolaget

LÄSARNAS FÖRSLAG Systembolagets vd Magdalena Gerger sägs ha stora visioner. Mikael Mölstad delar med sig av tips och idéer om hur det något stelbenta monopolstyrda företaget kan bli mer populärt bland kunderna.

Publicerad
Foto: JESSICA GOW

VINKRÖNIKA

I april deklarerade Systembolagets vd Magdalena Gerger att Systembolaget ska genomgå en kulturrevolution. Det är stora ord. Från den posten är man inte van vid politiskt stridbara uttalanden. Men så är hon också den första Systembolags-vd som rekryterats från näringslivet.

Strax före sommaren sa hon att hon ansåg att boxar borde ha en tilläggsskatt, för att de blivit för populära. Det gick inte hem hos någon. Förslaget i september om att Systembolaget borde tillhandahålla hemleverans av webb-beställda varor möttes däremot av glada tillrop. Samtidigt presenterades förslaget om att samtliga varor på Systembolaget borde kunna beställas via webben.

När den delikata frågan om gårdsförsäljning politiskt gått i stå var det dags för Magdalena Gerger igen. I oktober tog hon initiativ genom att relansera sin idé att lokalproducerad alkohol ska kunna beställas i alla systembutiker hela Sverige.

Annons

Ja, det händer saker kring Magdalena Gerger. Nu har hon också blivit vald till Årets dryckesprofil av Allt om Vin och vinnyhetsbrevet WOW News. Det juryn framförallt lyfte fram var hennes ambitioner kring Systembolagets framtid.

Om dessa ambitioner skrev jag i juni här i SvD. Jag framförde samtidigt en del egna idéer och bad läsarna om sina tankar på hur Systembolaget skulle kunna bli bättre. Jag blev bönhörd. Låt mig därför presentera några intressanta förslag från SvD-läsarna. Då bolaget självt inte presenterat sina idéer om framtiden kan detta vara på sin plats.

Lennart Carlsson förargar sig över svårigheten att kunna läsa vad som står om vinerna på hyllremsorna, framförallt på de nedre hyllraderna. Han efterlyser någon form av digital teknik som gör att alla med normal ålderssyn kan läsa om alla viner på alla hyllor. Jag kan bara hålla med.

Hans Dahlbeck tycker att Systembolaget är för fixerat vid priset. Han vill ha tydligare markering av ursprungsland och region. Systembolaget borde stimulera vinkunskap, menar Hans och tillägger att det borde finnas vinböcker i butikerna. Han efterlyser dessutom betyg på vinerna. Ja, som vinboksförfattare kan jag bara hålla med. Men detta med betyg är nog hårdsmält för ett monopol.

Kanske kan istället Ami Lanmarks idé om provsmakning av olika matprodukter i butiken vara möjlig? Eller varför skulle inte Systembolaget kunna öppna små så kallade shop-in-shop i större livsmedelsbutiker? Ett förslag från många.

Göran Berglund tycker att detta med hemleverans borde utvidgas. Han menar att det vore naturligt att också kunna beställa en vara till någon annan mottagare. Istället för blommogram skulle det bli ett vinogram med tillhörande presentförpackning och hälsning. Leveransen skulle ske från närmaste Systembolaget. I all enkelhet ett lysande förslag.

Kanske skulle Systembolaget också kunna nappa på Hans Jimgrens tankar om en vinbuss som ger sig ut i mer avlägsna trakter likt en bokbuss från biblioteket.

De flesta av förslagen som jag fick hade dock samma tema: längre öppettider i kombination med kylda varor. Det tycks finnas ett allmänintresse kring denna service. Systembolaget ska vara öppet senare på kvällen och helst även på söndagar, så man på väg till middagen eller festen kan hämta upp sina viner färdigkylda för konsumtion.

Jag tror det blir kalla handen för detta. För kanske inte Systembolagets framtidsambitioner handlar om att bli mer omtyckt av folket. Men jag hoppas ändå att det händer något.

Annons
Annons
Foto: JESSICA GOW Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons