Så väljer du sunt på julbordet

Många oroar sig för att äta ohälsosamt inför julen. Lantmännen vill genom sin studie visa på att det är hälsosamt att äta nordisk kost. Och till jul finns det många nyttiga råvaror att välja mellan.

Under strecket
Publicerad
Foto: JUREK HOLZER OCH COLOURBOX
Foto: JUREK HOLZER
Annons
Foto: JUREK HOLZER OCH COLOURBOX
Foto: JUREK HOLZER
Foto: JUREK HOLZER OCH COLOURBOX

NORDISKA RÅVAROR I FOKUS

Livsmedel av nordiskt ursprung kan enligt forskningsprojektet uppnå liknande hälsosamma effekter för hjärt- och kärlsjukdomar som medelhavskost kan. Vissa gick också ner i vikt trots att de åt sig mätta.

”Mycket av det som ingår på julbordet har starka traditioner och är Nordiskt. En del av julbordet (korvar, pastej och viss sylta) innehåller dock mycket mättat fett vilket av tradition var sunt för den som kroppsarbetade förr men som idag ofta ger oss ett överskott av energi.

En annan del av julbordet är hälsosam. Till exempel är fisk av olika slag i stort sett hälsosamt. Grönsaker som rödkål, vitkål, morot och ärter är också en hälsosam del av julbordet”.

Hur gör man julbordet mer nordiskt? Det är ju ganska enkelt, mycket som: sill, strömming, lax, lutfisk, grönkål, rödkål och gröna ärter har vi redan. Tipset är att se till att välja dessa rätter framför andra som inte har samma hälsosamma inverkan”.

Alla recept:
Viola Adamsson nutritionschef på Lantmännen

Foto: JUREK HOLZER

Inkokt lax

Serveras med en god dillmajonnäs. Köp färdiga portionsbitar eller en laxfilé som du rensar. Skär i jämnstora portionsbitar.
Till receptet

Ris- och korngrynsgröt till jul

Risgrynsgröt är ett måste till jul, korngryn i blir den lite nyttigare.
Till receptet

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons