X
Annons
X

Så väcker du din egen visdom

Patienterna som kommer till Jon Kabat-Zinns stressklinik vid Massachusetts universitet får under en åtta veckor lång kurs lära sig fyra metoder, vars syfte är att få kontakt med den "visdom" som finns i kroppen och i det inre sinnet (tankarna och känslorna).
Med hjälp av den visdomen kan man sedan bättre hantera stress, smärta och sjukdom. Förvänta dig inga särskilda resultat, utan försök i stället odla följande sju attityder: sträva inte, döm inte, var öppen och nyfiken, som om allt du möter vore nytt för dig, ha tålamod, släpp taget, var accepterande och ha tillit.

ANDNINGSMEDITATION
Sitt ned på en stol eller på golvet. Försök att hålla ryggen rak. Lägg händerna på låren, eller låt dem vila i varandra nedanför magen. Ta ett par djupa andetag, släpp ned axlarna och slappna av. Slut ögonen. Fokusera sedan ditt medvetande på andningen.
Du kan koncentrera dig på magen, känna hur den utvidgas som en ballong när du andas in, och sjunker ihop när du andas ut. Alternativt kan du känna hur luften strömmar in och ut genom näsborrarna. För en del kan detta vara lättare, eftersom de har en tendens att ändra på sin andning då de fokuserar på magen.
Du ska inte ändra på andningen, vare sig försöka andas långsammare eller djupare. Det kanske blir så, med då ska detta ske av sig själv. Du ska bara vara närvarande, observera din andning. Tankar kommer att dyka upp, likaså känslor och bilder. Fäst dig inte vid dem, försök inte heller trycka tillbaka dem. Låt dem bara vara. De försvinner. Om du upptäcker att du följt med i en ström av tankar, släpp dem, och återvänd till andningen.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X