Annons
X
Annons
X

Så undviker du vintertröttheten

När dagarna blir kortare och mörkare sprider sig trötthet och nedstämdhet över Sverige. Vad det beror på är omtvistat, men det finns ett antal sätt att lindra det smått apatiska tillstånd som vintertröttheten kan ge.

– Man brukar säga att 50 procent av befolkningen påverkas i någon grad av årstider. Och att 3-5 procent kan utveckla depression, säger psykologen Jenny Klefbom.

Det är inte bara på vintern vi blir trötta. Människor påverkas olika av årstiderna. Men den klart största delen av svenskarna drabbas under årets mörkaste månader.

Drabbade får svårt att bli riktigt utvilade, trots att de sover mer än vanligt, då djupsömnen blir sämre. De har svårare att koncentrera sig och får ett ökat sug efter socker och andra snabba kolhydrater. Den lägre sömnkvaliteten kan också försvaga immunförsvaret.

Annons
X

Vad som orsakar tröttheten och depressionerna är oklart och omtvistat. Jenny Klefbom nämner två huvudsakliga teorier.

– Den ena gäller att det handlar om serotoninhalten i kroppen, det är ett ämne som påverkar vanliga depressioner. Men det finns också teorier om melatominhalten, som är det hormon styr vår dygnsrytm. Det är inte så enkelt att vi mår dåligt när det är mörkt. Men vi blir påverkade av ljus och mörker på något sätt. Man vet inte riktigt hur.

En annan vanlig teori är att trötteheten orsakas av brist på d-vitamin, som bildas i huden när den utsätts för solljus.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Hur undviker man tröttheten?

    – Man ska först och främst försöka få dagsljus och hålla sin dygnsrytm. Så att man inte sover på dagarna och förlorar det lilla ljus som finns. Man kan sova lite mer, men man ska hålla sin dygnsrytm och vara ute så mycket som möjligt i det ljus som finns, även om det är mulet. Och så ska man inte använda solglasögon, säger Jenny Klefbom.

    Hon framhåller även vikten av att vi rör på oss, och motionens samband med psykiskt välmående.

    – Motion främjar psykisk hälsa så pass starkt att det kunde vara huvudordinationen vid alla depressioner. Men den som får allvarliga problem ska söka professionell hjälp hos en psykiater.

    Jenny Klefbom är skeptisk till ljusterapi och säger att den sammantagna forskningen inte visar att det gör någon större nytta. Hon tror inte heller på de lampor som finns på marknaden och sägs motverka vintertröttheten.

    – De har inte någon effekt alls.

    Så blir vädret där du bor svd.se
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X