Annons

Sofia Nyblom:Så tar musiken språnget in i en ny verklighet

Esa-Pekka Salonen är chefsdirigent för San Francisco-symfonin.
Esa-Pekka Salonen är chefsdirigent för San Francisco-symfonin. Foto: Andrew Eccles

Dirigenten Esa-Pekka Salonen backar inte för en pandemi. I helgen öppnade han säsongen på San Francisco Symphony med ”Throughline”, ett nytt verk inspelat på distans från olika platser i världen och delvis komponerat med artificiell intelligens.

Under strecket
Publicerad

Nico Muhly leder urpremiären av "Throughline”.

Foto: Kristen-Loken

Esperanza Spalding.

Foto: San Francisco Symphony, pressbild.

Länge hette det att allt kommer att återvända till det ”normala” så fort det här helvetet är över. Som om någon däruppe ovan molnen hade fått för sig att trycka på paus, och lika nyckfullt skulle trycka på play igen. Men likt emigranterna i Harry Martinsons ”Aniara” börjar vi långsamt ana att våra liv bytt kurs för alltid: ”…att vår vilsegång är ännu djupare än först vi trott, att kunskap är en blå naivitet”, som chefsastronomen säger när han försöker beskriva rymdens djup och oändlighet för passagerarna i ett rymdskepp på drift. 

Många som sysslar med musik och scenkonst har brutalt blivit varse den nya verkligheten. Bara i Sverige kan jag räkna till en handfull konstnärliga ledare som börjat sin nya anställning med att ställa in, byta program, byta artister, ställa om till livestream eller säga upp sin personal. Ravinen mellan musikkreatörerna och publiken växer och fördjupas för varje dödsfall i covid-19.  

Annons
Annons
Annons