Så tar du fajten mot rosten – innan det är för sent

Biltillverkarna tar ingen hänsyn till vårt nordiska klimat. Saltet och snöslasket sätter bilarna på svåra prov. Risken är att rosten kommer krypande och då gäller sällan garantin.

Under strecket
Publicerad
Materialet och konstruktionerna i våra bilar är inte gjorda för att klara salt och fukt.

Materialet och konstruktionerna i våra bilar är inte gjorda för att klara salt och fukt.

Foto: Anders Wiklund/TT
Thomas Widström, Rostskyddsmetoder.

Thomas Widström, Rostskyddsmetoder.

Foto: Anders Wiklund/TT
Var noga med att kolla skicket först om du ska köpa en privatleasad bil som kanske inte har sköts så väl.

Var noga med att kolla skicket först om du ska köpa en privatleasad bil som kanske inte har sköts så väl.

Foto: Anders Wiklund/TT
Skyddskåporna är svåra att ta bort och därunder bildas det rost, säger Thomas Wikström.

Skyddskåporna är svåra att ta bort och därunder bildas det rost, säger Thomas Wikström.

Foto: Anders Wiklund/TT
Anders Wiklund/TT
Foto: Anders Wiklund/TT
Annons

Nu är den mörka årstiden här med kyla, regn och snö. Temperaturen åker bergochdalbana och när det fryser på vägarna kommer armén av saltbilar fram. Men materialet och konstruktionerna i våra bilar är inte gjorda för att klara salt och fukt.

Börjar bilen rosta kostar det pengar att laga, och bilen är redan det som vi lägger näst mest pengar på i livet, efter bostaden. Dessutom är det förenat med livsfara att köra omkring i en bil med rostiga balkar och bromsar som riskerar att gå sönder och sluta fungera.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons