Kokt potatis – det mest mättande

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Färskpotatis innehåller mindre kolhydrat än höstpotatis och mer av B-vitaminet folat. Sötpotatis är rik på järn men fattigare på C-vitamin. Här är Linda Bakkmans guide till en älskad knöl.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Siffrorna avser innehåll per 100 gram råvara. Källa: Livsmedelsverket. Av tabellen framgår att näringsämnen som fiber, C-vitamin och folat står sig bra i vissa processade produkter. Tittar man i kolumnen längst till vänster inser man dock att chips och pommes ger väldigt mycket mindre näring i relation till energiinnehåll än kokt potatis.

Siffrorna avser innehåll per 100 gram råvara. Källa: Livsmedelsverket. Av tabellen framgår att näringsämnen som fiber, C-vitamin och folat står sig bra i vissa processade produkter. Tittar man i kolumnen längst till vänster inser man dock att chips och pommes ger väldigt mycket mindre näring i relation till energiinnehåll än kokt potatis.

Annons

Amandine, mandel eller King Edward? Färsk- eller höstpotatis, fast eller mjölig? Varianterna är, liksom tillagningsmöjligheterna, många. Potatisen har en lång tradition som ett av våra viktigaste livsmedel.

Trots sitta låga proteininnehåll toppar den populära knölen listan över mättnad i relation till energiinnehåll. Så länge den äts kokt. Andra beredningsformer (se tabell) ger avsevärt högre energiinnehåll och lägre mättnad.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons