Så snabbt rasar formen när du slutar träna

”Brant kurva.” Dina muskler bryts ner tre gånger snabbare än de byggs upp och redan efter en vecka utan träning börjar du tappa blodvolym. Här är tre experters genomgång om vad som händer i kroppen när vi slutar träna – och tipsen för att komma igång igen.

Under strecket
Publicerad
”Den som gör uppehåll i träningen tappar snabbt formen. Men det kan också gå fort att komma tillbaka”, säger Andreas Rosenberg, personlig tränare på Friskis och svettis i Stockholm. Här assisterar han Evelina med övningar.

”Den som gör uppehåll i träningen tappar snabbt formen. Men det kan också gå fort att komma tillbaka”, säger Andreas Rosenberg, personlig tränare på Friskis och svettis i Stockholm. Här assisterar han Evelina med övningar.

Foto: Tomas Oneborg
”Vi vet i dag att en arbetande muskelcell producerar ett hundratal olika proteiner som bland mycket annat har antiinflammatoriska och antidepressiva effekter”, säger Mai-Lis Hellénius.

”Vi vet i dag att en arbetande muskelcell producerar ett hundratal olika proteiner som bland mycket annat har antiinflammatoriska och antidepressiva effekter”, säger Mai-Lis Hellénius.

Foto: Pressbild
Träning på Friskis och svettis i Lindhagen i Stockholm.

Träning på Friskis och svettis i Lindhagen i Stockholm.

Foto: Tomas Oneborg
Annons

Oavsett om du är elitidrottare eller vardagsmotionär kommer ett träningsuppehåll att ge effekt på blod, hjärta och lungor. Men även ditt psykiska välmående påverkas – bland annat fungerar hjärnan sämre.

– Nedgången blir brantare för den som tränat mer. Det är en brant kurva i början, som sedan planar ut, säger Michail Tonkonogi, professor i medicinsk vetenskap och forskare inom fysisk träning och hälsa vid Högskolan Dalarna.

Annons
Annons
Annons