Annons

Så slipper du bli lurad av bluffsajter på nätet

Många svenskar beställer varor från utländska sajter, men trots att många är missnöjda med sina köp så är det få som försöker åtgärda felen. För att komma till rätta med rena bedrägerier vill Konsumentverket kunna släcka ner bluffsajter.

Under strecket
Publicerad

86 procent av svenskarna handlar på internet, en fördubbling mot för tio år sedan.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX Bild 1 av 1

86 procent av svenskarna handlar på internet, en fördubbling mot för tio år sedan.

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX Bild 1 av 1
86 procent av svenskarna handlar på internet, en fördubbling mot för tio år sedan.
86 procent av svenskarna handlar på internet, en fördubbling mot för tio år sedan. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/SCANPIX

**För tredje året i **rad har Konsumentverket gjort ”Konsumentrapporten” som ger en aktuell bild av svenska konsumenters situation på olika marknader.

I år fokuserar rapporten särskilt på gränsöverskridande handel.

– En stor marknad som växer lavinartat, konstaterar Konsumentverkets generaldirektör Gunnar Larsson.

**86 procent av **svenskarna handlar på internet, en fördubbling mot för tio år sedan. Det visar sig att många är missnöjda med sina köp, men trots detta är det få som klagar.

Ungefär var sjätte (16 procent) av de som köpt något från en e-handlare utomlands har varit missnöjda någon gång det senaste året.

– Hälften av dessa, omkring 180 000 av de missnöjda konsumenterna, inte försökt åtgärda felet, säger Gunnar Larsson.

Annons
Annons

**Hans uppmaning till **alla konsumenterna är att bli bättre på att reklamera. Den vanligaste orsaken till passiviteten är den som köpt något tycker att det handlar om för lite pengar. Det är inte mödan värt att klaga.

Samtidigt riskerar svenska konsumenter att missa bra köptillfällen på grund av misstro till utländska sajter.

– Vi är ganska försiktiga när vi handlar på sajter utanför Sverige. Kanske för försiktiga. Här finns det bra produkter till bra priser om vi vågar använda dem, säger Gunnar Larsson.

Konsumentverket vill nu se flera åtgärder för att förbättra förutsättningarna för köpare, bland annat skapa samma regler för konsumentskydd inom EU och förstärka Konsumentverkets möjligheter att agera mot näthandlare som inte följer regelverket.

Mot rena bedrägerisajter och uppenbart oseriösa e-handlare vill Konsumentverket få nya vapen.

– Vi får många klagomål från personer som är ute på nätet och blir lurade. Att kunna släcka ned eller åtminstone kunna pausa hemsidor så länge utredning pågår tycker vi är en bra idé. Det bör utredas vidare, säger Gunnar Larsson.

**Konsumentminister **Per Bolund (MP) är inte helt främmande till idén.

– Det är en komplicerad fråga som vi får titta på. Det finns missbruk på nätet som skapar problem för konsumenter. Å andra sidan ska vi ha tryckfrihet och åsiktsfrihet. Det är såklart väldigt känsligt att släcka ner kanaler för kommunikation. Så det är två olika aspekter som vi får väga mot varandra och den avvägningen är vi inte klara med än, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons