X
Annons
X
Illustration: Thomas Molén

Så skräddarsys serierna i gigantiska tv-verkstaden

Illustration: Thomas Molén

Netflix mytomspunna algoritmer väcker frågor. Ger de likriktat utbud eller är de en avancerad tittarservice? En sak är i alla fall säker: "I det långa loppet handlar det om att få avkastning på din investering", säger Yenia Zaba, pressansvarig för Netflix i Norden.

Det började som en krusning i våras och eskalerade under sommaren: Netflix, brutalt skuldsatt för att tillgodose publikens törst efter nytt originalinnehåll, började plötsligt lägga ned tv-serier.

Ett oväntat förfarande av ett företag som hastigt blivit en av världens största tv-aktörer. Tidigare har man – baserat på tittartillströmning, kritikomdöme, tittarmönster och publicitet – nästan enbart förnyat serier.

Film
Långläsning
Överblicka
ämnet: Netflixfabriken

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 5

80-talet kommer tillbaka 2018 i form av komediserien ”Glow”.

Foto: Erica Parise/Netflix Bild 2 av 5

Kevin Spacey och Robin Wright i säsong fem av ”House of cards”. Algoritmer låg bakom dundersuccén.

Foto: David Giesbrecht Bild 3 av 5

Illustration: Thomas Molén

Bild 4 av 5

Yenia Zaba, pressansvarig för Netflix i Norden.

Foto: Netflix Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X