Så skapas läsare för livet – steg för steg

Mindre risk för depression hos unga och frigjord arbetstid för lärare. Fördelarna med självständigt lärande är många, enligt läsforskaren Gravity Goldberg. Här är hennes framgångsrika metod för hur du får läsare för livet.

Läs mer om Läs & skriv: Forskning

Rätt guidning kan få barn att självmant plocka upp boken livet ut.

Foto: Brun, Thomas / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1

Del 1 av 5

Rätt guidning kan få barn att självmant plocka upp boken livet ut.
Rätt guidning kan få barn att självmant plocka upp boken livet ut. Foto: Brun, Thomas / TT NYHETSBYRÅN
Läs SvD:s intervju med Gravity Goldberg: "Betygen står i vägen för läslusten" svd.se

Hennes studier i läsundervisning visar att lärare ofta intar de tre rollerna uppdragsgivare, övervakare och chef. Genom att istället skifta över ansvaret till eleverna skapas både mer välmående och läsvilliga barn.

– När eleven själv får lösa ett problem utan att bli serverad svaret, utlöses de viktiga belöningshormonerna dopamin, serotonin och endorfiner. Går läraren in och hjälper till uteblir det där "ruset", säger läsforskaren Gravity Goldberg.

Hon pekar på den forskning som finns om att barn känner sig mindre ansvarstagande i dag än tidigare generationer – en av anledningarna till att de också är mer deprimerade.

– Läsning är det jag studerar, men det är större än så. Från mitt perspektiv funderar jag alltid över hur vi kan underlätta för barn att styra mer över sina liv. Det kommer också att göra dem lyckligare.

Flera års forskning ligger bakom de fyra typer av lärarroller hon presenterar i nya boken Att utveckla självständiga läsare.

Den stora fördelen är att de skapar livslånga läsare och barn som självmant plockar upp boken också utanför skolan, menar Gravity Goldberg. I längden har det även visat hur lärare som övat upp rollerna har blivit mer tillfredsställda och fått mer arbetstid över. En effekt av att eleverna själva tagit kommandot.

– Som med allt nytt kan det först kännas överväldigande, men det behöver göras varje dag. Börja med att välja ett alternativ, öva på det i en månad och gå sedan vidare. Ge dig själv lite tid, tipsar Gravity Goldberg.

Här är de fyra rollerna:

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN Bild 1 av 1

Del 2 av 5

Steg 1: Utforskaren

undefined
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT / TT NYHETSBYRÅN

Ta reda på var eleverna befinner sig just nu: på vilket sätt läser de och vad tänker de på under tiden?

– Det handlar om att se och lyssna på barnen, säger Gravity Goldberg.

Hon delar in utforskandet i fem steg:

  • Formulera ett syfte för att veta vad du letar efter.
  • Observera läsaren för att lägga märke till lästakt etc.
  • Ställ processinriktade frågor så som ”Vad arbetar du med i dag?”
  • Lyssna, uppmärksamt och bedömningslöst.
  • Ställ samman elevens läsprocess för att se tendenser under en längre tid.
Foto: Kenny Bengtsson / Svenska Dagbladet Bild 1 av 1

Del 3 av 5

Steg 2: Spegeln

undefined
Foto: Kenny Bengtsson / Svenska Dagbladet

Ge feedback genom att vara en spegel för barnen. På så sätt får de reda på vilket jobb de gör, processen de går igenom och hur det påverkar dem.

Något som stärker deras dynamiska mindset, menar Gravity Goldberg.

– Vilket mindset man har är inlärt, inte medfött. Vilka ord man använder bidrar i hög grad till att forma barns mindset. Om en lärare säger “du är så smart, du är en så bra läsare", bidrar det till ett statiskt mindset.

Genom att ställa frågor som: “Du kunde räkna ut vad det svåra ordet betydde för att du läste texten flera gånger, ser du hur det hjälpte dig?" ligger fokus istället på arbetet som ledde fram till framgången.

Foto: JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYR≈N Bild 1 av 1

Del 4 av 5

Steg 3: Förebilden

undefined
Foto: JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYR≈N

Visa alternativa sätt att läsa på, andra strategier och sätt att tänka runt en text. Både enskilt och i grupp.

– Eleverna tittar i princip bara på läraren, ges exempel och får uppmuntran. Guida dem, men inte genom boken de läser. Välj en annan, säger Gravity Goldberg.

Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet Bild 1 av 2

Gravity Goldberg.

Foto: Adam Wrafter / Svenska Dagbladet Bild 2 av 2

Del 5 av 5

Steg 4: Mentorn

undefined
Foto: Lars Pehrson / Svenska Dagbladet

Den fjärde och sista mentorrollen handlar om att ge eleverna stöd med att tillämpa och pröva strategier på egen hand – utan att ta över.

Gravity Goldberg liknar det vid när hon spelade fotboll under sin collegetid. Tränaren var höggravid och kunde bara sitta vid sidlinjen för att coacha spelarna.

När laget fick en ersättare, en skicklig 27-årig spelare som gick ut på fältet och tränade med laget, spelade de bättre under träningar än på matcher då coachen inte kunde vara med.

– Jag brukar säga till lärare att vi vill vara som coachen vid sidlinjen. Är vi ute på fältet får vi eleverna att tro att de kan göra det, men det beror på att vi själva gör så mycket av deras jobb.

Gravity Goldberg.
Gravity Goldberg. Foto: Adam Wrafter / Svenska Dagbladet
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X