Så ska Sveriges vägar elektrifieras

Elvägar är en teknik som innebär att bilar laddas samtidigt som de kör, här genom en elskena.
Elvägar är en teknik som innebär att bilar laddas samtidigt som de kör, här genom en elskena. Foto: Lars Pehrson

Målet är att säkerställa en fossilfri framtid för svensk transport. Men vem kommer vilja betala för omställningen – och kommer den svenska elen räcka när hela Sverige ställer om?

Under strecket
Publicerad
”Visst har vi en bra bit kvar, men jag är optimistisk”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

”Visst har vi en bra bit kvar, men jag är optimistisk”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

Foto: Nils Petter Nilsson/TT
Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, anser att tillståndsprocesserna mellan myndigheterna måste effektiviseras.

Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, anser att tillståndsprocesserna mellan myndigheterna måste effektiviseras.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
2016 invigdes en två kilometer lång sträcka på E16 utanför Sandviken.

2016 invigdes en två kilometer lång sträcka på E16 utanför Sandviken.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Annons

Hösten 2020 samlade statsrådet Tomas Eneroth (S) till presskonferens för att meddela att han, tillsammans med företrädare från näringslivet, i två år framåt ska leda en kommission vars mål är att elektrifiera det svenska vägnätet.

Tiden är dock knapp. Enligt Sveriges miljömål ska utsläppen från de inhemska vägtransporterna minska med 70 procent åren 2010-2030, och dit är det en bit kvar. I fjol hade utsläppen minskat med en femtedel, och enligt Naturvårdsverket måste nu utsläppen minska med en miljon ton per år om målet ska nås. Under hela 2019 släppte den svenska transportsektorn ut cirka 16,5 miljoner ton.

Artikelserien Elektrifieringen presenteras av ToyotaToyota

Till Elektrifieringen
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons