Annons
X
Annons
X

Så ska Muller få pengar till Saab-löner

Victor Muller jobbar dag och natt för att få loss pengar till Saabs löner. Risken finns att det inte går vägen om inte en långsiktig överlevnad är säkrad. Och det ska beslutas i Kina först om ett par månader.

Victor Muller kämpar för att få pengar till de anställdas löner på Saab.
Victor Muller kämpar för att få pengar till de anställdas löner på Saab. Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX

På måndag får inte heller tjänstemännen lön på Saab. Det kan inte nog betonas hur extremt snabbt denna situation måste lösas. Och hur allvarlig den är - både sveket mot de anställda och den uppenbara konkursrisken.

Tidspressen på Victor Muller att få fram kortsiktig finansiering är enorm. Och ännu har vi inte besked om Saab verkligen får sin långsiktiga finansiering från Kina.

Det kan bli ett Moment 22 för Muller som just inte har någon tid alls att spela med.

Annons
X

Muller jobbade ursinnigt under helgen med att få flera aktörer att tillsammans gå in med drygt 800 miljoner kronor i kortsiktiga pengar till Saabs löner och leverantörsskulder. Allt för att få igång produktionen igen.

Så här ser den planen ut:

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Runt 300 miljoner kronor ska komma ifrån den så kallade fastighetsaffären. Saab vill sälja 51 procent av Saabs fastighetsbolag (huvudsakligen fabrikslokalerna i Trollhättan). Hela fastighetsbolaget värderas nu till runt 600 miljoner kronor. Hälften av det blir alltså runt 300 miljoner.

    2.
    Runt 260 miljoner kronor ska komma från EIB. Saab begärde redan i april ut dessa pengar (en vanlig delutbetalning av EIB-lånet). Sedan har ärendet fastnat hos EIB – som anser att Saab inte följt sin affärsplan. Grundbulten är att EIB vill att Saab ska säkra finansieringen.

    Runt 300 miljoner kronor ska komma i en förskottspåse från Kina. Saab har tecknat en avsiktsförklaring med biltillverkaren Youngman och bilhandelskedjan Pang Da för produktion och försäljning av Saabar i Kina. Pang Da har redan betalat 400 miljoner kronor i förskott för bilar. Nu vill Muller att kineserna ska betala runt 300 miljoner kronor i förskott på den stora kinaaffären. Hans argument är brutalt och enkelt: Gå in med förskott annars faller allt.

    Muller har också varit i USA. Av allt att döma för att komma överens med GM som vill gå ur sitt ägande i Saab - vilket Saab inte har råd med just nu.

    Kommer Muller att lyckas då?

    De 800 miljonerna räcker inte många veckor. Och svaret beror väldigt mycket på om Saabs stora drömaffär i Kina går vägen. Än så länge är affären som ska inbringa mer än 2 miljarder kronor och respit upp till ett år enbart en avsiktsförklaring.

    Om den går vägen eller inte beror helt på om den godkänns av Kinas superdepartement NDRC (Nationella utvecklings- och reformkommissionen). Besked kommer tidigast om ett par månader.

    Enligt uppgifter är NDRC välvilligt inställda, tack vare att bilbolaget Youngman tidigt lämnat in en ansökan dit. Men NDRC särskådar också bolaget Saab. Just nu ser de ett bolag som inte kan betala ut löner och som stått still sedan i början av april.

    NDRC är helt enkelt Mullers stora rysare.

    Läget ser oerhört tungt ut och kan mycket väl utvecklas till ett Moment 22 där Muller måste ha pengar omedelbart för att få igång produktionen, men där alla väntar ut varandra eller på NDRC – som bara godkänner om Saab får igång produktionen.

    Man ska heller aldrig räkna ut Mullers förmåga att i allra sista sekund skapa sig ytterligare en frist. Nu har han inte många timmar på sig.

    Annons
    Annons
    X

    Victor Muller kämpar för att få pengar till de anställdas löner på Saab.

    Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X