Så ska handeln överleva de tuffa åren

2009 och 2010 kommer att skilja agnarna från vetet i detaljhandeln. När sparbössan tas fram åker marknadsföringsbudgeten lätt med, men att inte synas är som att inte finnas när kunderna blir mer nogräknade i sina val. Att stärka kundrelationerna och pressa priserna blir annonsörernas marknadsföringsvapen i krisen

Under strecket
Publicerad
Ett tydligt drag i detaljhandelsföretagens strategier inför 2009 är starkare band till kunderna, menar Lena McEvenue (till ­vänster) på konsultfirman Bas Brand Identity. Kia Orback Pettersson, tillförordnad vd på Hemtex, kommer att lägga större vikt vid kundbemötandet på reklamens bekostnad. Ivar Fransson, marknadsdirektör på Coop, säger att företaget kommer att satsa mer på bonusprogram från och med i vår för att få de befintliga kunderna att handla mer.

Ett tydligt drag i detaljhandelsföretagens strategier inför 2009 är starkare band till kunderna, menar Lena McEvenue (till ­vänster) på konsultfirman Bas Brand Identity. Kia Orback Pettersson, tillförordnad vd på Hemtex, kommer att lägga större vikt vid kundbemötandet på reklamens bekostnad. Ivar Fransson, marknadsdirektör på Coop, säger att företaget kommer att satsa mer på bonusprogram från och med i vår för att få de befintliga kunderna att handla mer.

Foto: GUNNAR LUNDMARK, PATRIK LUNDIN, LARS PEHRSON
Annons

Det blir nolltillväxt i hela handeln 2009. Sällanköpshandeln backar till och med. Det spår HUI, Handelns utredningsinstitut, i sin senaste­ konjunkturprognos. Det är i sådana här tider som affärs­idén prövas. Alla måste spara, men att sluta sig inom sitt skal och bara försöka övervintra är sällan en fungerande strategi.

– Det kan vara frestande att dra ned på marknadsföringsbudgeten, men det är fel väg att gå. Att kommunicera fördelarna med den egna produkten blir viktigare i en lågkonjunktur, säger Linda Thunström, forskningssamordnare på HUI.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons