X
Annons
X
Foto: Pontus H öök

Så ska bjässarna få plats i nya Panamakanalen

Det är ett av världens största infrastrukturprojekt, två år försenat och omgärdat av problem med sprucken betong och budgetbråk. Men i sommar invigs ändå den nya bredare Panamakanalen efter nio års byggtid. De flesta av världens fraktfartyg kommer nu igenom. Samtidigt möter Panama konkurrens från flera håll.

Turistbåten har stannat till i väntan på att slussen Miraflores ska öppna. Framför ögonen ligger det Singaporeflaggade bulkfartyget Ultra Lascar. Foto: Pontus Höö k

PANAMA CITY Gene Connors från Illinois och hennes reskamrat Bob Stettnisch har båda passerat 80 år. Men pensionärerna har inga planer på att sluta resa.

Foto: Pontus H öök Bild 1 av 10

Turistbåten har stannat till i väntan på att slussen Miraflores ska öppna. Framför ögonen ligger det Singaporeflaggade bulkfartyget Ultra Lascar.

Foto: Pontus Höö k Bild 2 av 10

Gene Connors från Illinois med sin reskamrat Bob Stettnisch. Pensionärerna har båda passerat 80 år och har inga planer på att sluta resa.

Foto: Pontus H öök Bild 3 av 10

Fotografen Abdiel Julio jobbar på kanalmyndigheten. Här står han framför en flygbild över det snart färdigställda kanalbygget.

Foto: Pontus H öök Bild 4 av 10

Den nybyggda, bredare delen av kanalen.

Foto: Pontus Höö k Bild 5 av 10

Kanalens affärschef, Oscar Bazan: "Kanalen agerar som en magnet för ekonomin."

Foto: Pontus H öök Bild 6 av 10

Två båtar möts i kanalen. På turistbåten häpnas man av storleken på fraktfartygen som passerar Panama.

Foto: Pontus H öök Bild 7 av 10

Samlingsplats för containrar i Panama City.

Foto: Pontus Höö k Bild 8 av 10

Miraflores-slussen, en av kanalens tre nuvarande slussar.

Foto: Pontus Höö k Bild 9 av 10

SvD:s Erik Bergin och Pontus Höök på plats i Panama.

Foto: Pontus H öök Bild 10 av 10
Annons
X
Annons
X
Annons
X