Så ser framtidens flygplan ut

Med ny design, ny teknik och nya drivmedel ska framtidens flygplan ha en lägre bullernivå och klara mindre flygplatser.

Under strecket
Publicerad
Claire Liner. Motorerna är integrerade i flygplanskroppen, förbättrad aerodynamik och plars för 300 passagerare. Den här modellen presenterades redan 2008.

Claire Liner. Motorerna är integrerade i flygplanskroppen, förbättrad aerodynamik och plars för 300 passagerare. Den här modellen presenterades redan 2008.

Foto: BAUHAUS LUFTFAHRT
Hyliner ESTOL. Vingar designade så att luftströmmarna pressas bakåt vilket ger en bättre aerodynamik. Klarar mycket korta start- och landningsbanor.

Hyliner ESTOL. Vingar designade så att luftströmmarna pressas bakåt vilket ger en bättre aerodynamik. Klarar mycket korta start- och landningsbanor.

Foto: BAUHAUS LUFTFAHRT
VTOL Airship. Flygplan och luftskepp i ett. Startar och landar lodrät. Drivs av helium.

VTOL Airship. Flygplan och luftskepp i ett. Startar och landar lodrät. Drivs av helium.

Foto: BAUHAUS LUFTFAHRT
Annons

Det är 35 forskare i tankesmedjan Bauhaus Luftfahrt i München som arbetat fram skisser på hur framtidens flygplan kan komma att se ut. Med den nya designen ska planen bullra mindre och dessutom kunna starta och landa på betydligt kortare landningsbanor.

I den mest omdiskuterade modellen, Claire Liner, är motorerna integrerade i flygplanskroppen. Energin överförs till propellrar i stjärtfenan och nosen är något tillplattad för att förbättra aerodynamiken. Mitt i planet finns 300 passagerarplatser i två våningar, skriver Aftonbladet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons