Kritiker: ”Skattepengar läggs på mingel”

Almedalsveckan, gycklarnas marknad – eller den största demokratiska mötesplatsen. I år satsar flera myndigheter mer pengar än under supervalåret, visar SvD:s enkät. Kritiker menar dock att skattepengarna har begränsad nytta i Almedalen.

Under strecket
Molly Lien och Anna Cory från Sida testar VR-hjälmen som ska visas upp i Almedalen.

Molly Lien och Anna Cory från Sida testar VR-hjälmen som ska visas upp i Almedalen.

Foto: Yvonne Åsell
Annons

Mellan förra årets event i Almedalen till årets så har Sverige haft ett historiskt händelserikt politiskt år. Flera nya partiledare står på den politiska arenan. Och i slutet av förra året så förändrades de politiska förutsättningarna för att styra Sverige i och med Decemberöverenskommelsen. Den möjliggjorde att minoritetsregeringar skulle kunna få igenom sin ekonomiska politik, något som testades i juni i år när regeringen Löfvén (S) fick igenom sin budget.

Att satsningarna från offentliga aktörer var betydligt mastigare bara för att det var supervalår 2014 tycks inte stämma, det visar SvD:s enkät och rundringning till ett trettiotal små och stora myndigheter. Flera aktörer i den offentliga sektorn satsar mer eller lika mycket i år på att göra sig hörda i Almedalens myller av PR-folk, journalister och beslutsfattare. I år stryks supervalåret ur agendan och ett nytt begrepp dyker upp från Sida och UD: superutvecklingsåret.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons