Annons

Så påverkas ditt företag av nya tjänstebilsregler

Nya regler och förändrade skatter gör det svårt för många företag att hålla sig uppdaterade. ”Osäkerheten hos företagen är stor i och med att förutsättningarna förändras i så snabb takt,” säger Anders Falk på CarPay Fleet.
Nya regler och förändrade skatter gör det svårt för många företag att hålla sig uppdaterade. ”Osäkerheten hos företagen är stor i och med att förutsättningarna förändras i så snabb takt,” säger Anders Falk på CarPay Fleet.

Den 1 april förändrades tjänstebilsreglerna för andra gången 2021 och i sommar väntas ytterligare ändringar. Det är något som påverkar alla företag som förser sina anställda med tjänstebilar. Här guidar CarPay Fleet dig igenom de nya reglerna.

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

Nya regler och förändrade skatter gör det svårt för många företag att hålla sig uppdaterade. Vid årsskiftet slopades nedsättningen av förmånsvärdet för laddbara bilar vilket ökade arbetsgivarens sociala avgifter och 1 april förändrades skattesystemet Bonus Malus.

– Vi har kontakt med våra kunder dagligen och svarar på frågor, hjälper till med beräkningar med mera. Osäkerheten hos företagen är stor i och med att förutsättningarna förändras i så snabb takt, säger Anders Falk på CarPay Fleet.

Förändrad bonus och högre malus-skatt

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

Gränsen för klimatbonus sänktes från 70 till 60 gram, vilket betyder ungefär 10 000 kr mindre i bonus för en laddhybrid. Samtidigt höjs bonusen för en ren elbil med samma belopp och är nu 70 000 kr.

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

– Det är förändringar som påverkar arbetsgivarens kostnader, säger Viktor Gylner på CarPay Fleet och fortsätter:

– Malus-skatt utgår nu från till 90 gram koldioxid per km (i dag 95 gram). Beloppet höjs också med 25 kr/gram koldioxid vilket förutom höjd skatt ger ett något högre förmånsvärde som i sin tur ökar arbetsgivarens sociala avgifter.

Förändringarna innebär att en Volvo V60 B4 diesel får en ökad totalkostnad med 220 kr/mån och en V60 T6 laddhybrid ökar med 540 kr/ mån. Det innebär att de ekonomiska fördelarna med att välja en laddhybrid jämfört med en bil med förbränningsmotor minskar avsevärt.

Skattereglerna som trädde i kraft den 1 april gäller alla nya bilar som registreras efter detta datum.

Nytt förslag kan ge stora effekter

Regeringen har presenterat ett nytt förslag till tjänstebilsregler som varit ute på remiss och som nu behandlas. Skulle förslaget gå igenom utan ändringar ger det stora ekonomiska effekter för bilar som nyregistreras andra halvåret. CarPay Fleet har tittat på effekterna för två populära tjänstebilar.

– Vi har jämfört med kostnaderna 2020 och räknat in det här årets alla förändringar. En dieseldriven Volvo V60 går från 5 836 kr till 7 117 kr i förmånsvärde och arbetsgivarens kostnad ökar med cirka 700 kr/mån. En Volkswagen Passat laddhybrid får sitt förmånsvärde höjt från 3 836 kr/mån till 5 255 kr/mån och arbetsgivarens kostnader går upp 900 kr/mån. En väldigt kraftig ökning, säger Michael Flink på CarPay Fleet.

Annons
Detta är en annons från CarPay, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.