Så påverkas din aptit av träning

Är du normalviktig och börjar träna märker du förmodligen snart att hungern ökar. Du äter följaktligen mer och vikten förblir i princip densamma som tidigare. Men vad händer om en överviktig person börjar träna? Svaret på den frågan är att det är väldigt individuellt, skriver SvD:s träningsskribent Jacob Gudiol.

Under strecket
Publicerad
De individuella resultaten på vikt och kroppsfett för 30 stycken överviktiga personer som genomförde övervakad träning fem gånger i veckan under tre månader.

De individuella resultaten på vikt och kroppsfett för 30 stycken överviktiga personer som genomförde övervakad träning fem gånger i veckan under tre månader.

Annons

I min förra krönika skrev jag om att många människor överskattar betydelsen av träning och underskattar betydelsen av bra mat när det gäller att hålla en stabil vikt eller att gå ner i vikt, ”Få håller sig smala enbart genom träning”. Det innebär inte att träning är meningslöst utan bara att träningen inte är lösningen på allt. De allra flesta känner till att träning är något hälsosamt och det är fortfarande lika sant även om enbart träning sannolikt inte är lösningen på dagens överviktsproblem. Jag har listat några av de större fördelarna med träning i ”Fem tunga anledningar att börja träna”.

Ytterligare en orsak till att träna regelbundet är att träningen påverkar din aptit, när du tränat fungerar oftast din kropps hungersystem bättre och risken att du ska äta för mycket minskar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons